Dagligvarekæden Faktas satsning syd for grænsen, Fakta Tyskland, gik i fjor i luften med det nye reklameunivers ”Grænsehandleren”, hvor den folkekære skuespiller Dick Kaysø spiller titelrollen.

De film har danskerne taget til sig, fremgår det af den seneste opgørelse over de mest populære danske reklamespots på YouTube, YouTube Ads Leaderboard 1. kvartal 2018, hvor en af Fakta Tyskland-filmene, ”Signe og Farfar”, ligger øverst.

Det glæder naturligvis Per Boesen, der er salgs- og marketingdirektør i Fakta Tyskland.

- Vi er jo en lille kæde med tre store grænsebutikker. Vi arbejder selvstændigt og gør tingene enkelt og billigt, hvilket i dette tilfælde skulle vise sig virkelig at virke, siger han og kan fortælle, at filmen er skabt og delt uden assistance fra hverken et stort mediebureau eller et stort kreativt bureau.

Keep it simple

Derimod har den eneste samarbejdspartner været et en-mands firma med en række freelancere tilknyttet, herunder Claus Holm Brunkmann Carstensen fra Lohce Retail Projects.

Det omtalte firma hedder Stefan Kragh Film, og de arbejder ud fra en ”keep it simple”-tankegang, der falder godt i tråd med Fakta Tysklands måde at gribe tingene an på.

Herfra kan Stefan Kragh bl.a. fortælle, at han sammen med Dick Kaysø og Fakta Tysklands salgs- og marketingdirektør selv skrev manuskripter til filmen.

- Jeg er pavestolt over, at vi, Claus og jeg sammen med Fakta Tyskland, formår at nå de højder, filmen har nået på YouTube, siger han.

- Det er blevet til nogle sene aftener og nætter forud for dette resultat, men det er det hele værd, når man ser sammenhængen i film-porteføljen, og vi kan slet ikke vente til at skyde næste del af universet, fortsætter Stefan Kragh.

Per Boesen ser også frem til det videre samarbejde:

- Vi griner jo lidt af, at vi med meget få midler har formået at skabe dette resultat og tilhørende succes – vi er i den grad stolte af resultatet, og vi har besluttet at arbejde videre i samme univers sammen med Dick Kaysø, siger han.

- Næste film er planlagt til release i starten af maj, ja, vi skyder rent faktisk de sidste billeder og filmer det resterende i denne uge, slutter Fakta Tysklands salgs- og marketingdirektør.

Coca-Cola gør det atter godt

Fakta-filmen er dog langtfra den eneste reklamefilm, der lykkes på YouTube. I årets første tre måneder har Coca-Cola med Coke TV, hvor Ogilvy (kreativt bureau) og Carat (mediabureau) er samarbejdspartnere, leveret endnu et hit.

Denne gang med en video om nytårsbadning med de populære YouTubere Max Marius, Anna Briand og Gex. Derudover er Calvin Klein, Goodiebox Denmark og IKEA Danmark, i samarbejde med Hjaltelin Stahl og Vizeum, i kvartalets Top 5.

Rico Gade, der er Head of Creative Partnerships hos den danske division af YouTube, peger på, at flere af videoerne på den aktuelle Top 5 er eksempler på fængende fortællinger, hvor der gøres brug af velkendte YouTube-formater og kendte ansigter, som skaber identifikation og medvirker til at gøre fortællingen vedkommende for seerne.

- Hvis man vil lykkes på YouTube, skal man forstå platformen og ikke mindst brugerne. På den aktuelle liste er det tydeligt at se, at brandsene har taget højde for, hvad der fungerer godt på YouTube.

- CokeTV bruger nogle af de største danske YouTubere i et format, som målgruppen kender og elsker - nemlig challenges. Og Goodiebox har succes med et unboxing-format, som også er kæmpestort på YouTube. Ligesom beauty helt generelt i øvrigt er det, forklarer han.

- Det med at bruge kendte ansigter, som både Fakta, Coke TV og Calvin Klein gør, medvirker også til at skabe identifikation og genkendelighed, ligesom IKEA gør - dog med situationer, som vi alle kender og kan identificere os med, i stedet for med kendisser, slutter Rico Gade

Her er Top 5 reklamevideoer på YouTube i 1. kvartal 2018:

1. Fakta Tyskland: Signe og farfar

Annoncør: Fakta Tyskland

Bureau: Stefan Kragh Film

2. Coke TV: Nytårsbadning med Max Marius, Anna Briand og Gex.

Annoncør: Coca-Cola

Kreativt bureau: Ogilvy

Mediebureau: Carat

3. Our Family. #MYCALVINS: The Kardashians & Jenners

Annoncør: Calvin Klein

4. Goodiebox – Din månedlige selvforkælelse

Annoncør: Goodiebox

Kreativt bureau: Inhouse

Mediebureau: Inhouse

5. IKEA Danmark: Plads til livet i dit køkken

Annoncør: IKEA Danmark

Kreativt bureau: Hjaltelin Stahl

Mediebureau: Vizeum