React by Konstellation & Republica vandt torsdag i Berlin ”The International Doordrop Media Award 2016”. Æren skyldes deres gækkebrev for SuperBrugsen, der tidligere også har hentet en shortlist ved mediebureau-prisen Rambukken.

Det er kommunikationen for SuperBrugsen under parolen “Der er forskel”, der har skabt opmærksomhed i Berlin. Men React har tidligere markeret sig.

Til jul sidste år spredte de juleglæden i Danmark, da React lod børn give deres forældre en lille hjælpende hånd og handle ind for dem.

– Påsken er en særlig tid for de danske supermarkeder. Ikke nok med at kurvene bugner med varer, så driver man også gæk med hinanden. Og det var præcis det, vi valgte at gøre, siger Per Holm Henriksen, Talent Manager hos React.

Statsministeren gættede med

Derfor sendte SuperBrugsen 352.000 gækkebreve ud til SuperBrugsens medlemmer, samt nøje udvalgte kendisser og mediefolk, som de udfordrede til at gætte, hvem mon afsenderen var.

Kampagnen skabte med det samme stort røre på sociale medier, i radioen og i de danske medier og tilmed vores statsminister Lars Løkke Rasmussen gættede også med.

– Denne case viser for os, at det postale medie langtfra er dødt. Hvis man blot tilgår opgaven med nye øjne og en god portion kreativitet, så kan man, som vi ser her, nå langt – endda med signifikant vækst i salget – med blot et håndskrevet brev, siger Martin Dalsgaard Andersen, marketingchef hos SuperBrugsen.

– Glæden hos de unge kreative bag kampagnen er også svær at skjule. Det er en kæmpe cadeau og samtidig en blåstempling af vores kreative talent-hub, REACT, slutter Susanne Lund, CEO hos Konstellation & Republica, stifteren af React.