I takt med at flere og flere forbrugere fravælger tv-reklamer og installerer adblocking teknologier, må virksomheder finde nye veje for at nå forbrugerne.

En af de effektive måder at gøre det på, er at skabe indhold, som forbrugerne finder værdifuldt, relevant og kan gøre deres liv lettere - og det er også formålet med online platformen Pengeliv, som Alm. Brand lancerer i dag.

Open source platformen er et værktøj, som kan bruges af alle - ikke kun kunder i Alm. Brand - til at reflektere over privatøkonomien.

Baseret på indtastet data kan Pengeliv via en række privatøkonomiske moduler give målrettede råd og vejledning inden køb af bolig og bil eller valg af banklån.

Sitet giver også råd i forhold til energi, forsikring, pension og privatforbrug generelt - fx kan man tage et tjek på, hvad der er ens værste ”pengeslugere” i det daglige. Man kan endda få et lynkursus i at forhandle med sin bank.

Det handler om content, og ja - naturligvis er målet for Alm Brand at få flere kunder ud af det. Men som marketingchef Pernille Helweg siger, så må man være relevant og levere merværdi, hvis man vil have opmærksomhed fra forbrugerne.

En klar strategi

- Hvis vi skal gøre os fortjente til forbrugernes opmærksomhed, skal vi være relevante for dem. Det er vi bedst ved at tage udgangspunkt i forbrugerens eget liv og skræddersy rådene til den enkelte. Pengeliv er en privatøkonomisk coach og dermed et alternativ til de mere funktionelle beregnere, der er på markedet i dag, siger hun.

Men som finansaktør ved I jo sikkert alt for godt, at netop pension, forsikring osv er "lav-interesse" hos danskerne? Hvad gør, at I tror på, at denne løsning vil kunne ændre på det?

- Det er rigtigt, at bank, forsikring og pension er lavinteresseområder for de fleste. Det betyder også, at alt for få prioriterer at gennemgå deres økonomi, så de er sikre på, at de kan realisere deres drømme. Med Pengeliv ønsker vi at motivere danskerne til at forholde sig til deres privatøkonomi på en lærende og legende måde. Formålet med platformen er at give anledning til refleksion og mulighed for at stille sig selv de spørgsmål, som man ikke får gjort i en travl hverdag.  

Er det ikke bare et "snedigt fif", der skal få forbrugerne/kunderne til at klare endnu mere selv?

- Platformen lægger ikke op til, at forbrugeren skal klare mere selv, og den har ingen deciderede selvbetjeningsfunktioner. Derimod er det et værktøj, der gennem indsigt og viden gør forbrugeren mere bevidst om sine økonomiske prioriteringer. Og hvis det kan give anledning til at realisere drømme - og tage et møde med banken, forsikringsselskabet eller pensionsselskabet - så er vi lykkedes med det, vi ønsker: At gøre brugerne lidt klogere på deres egen privatøkonomi, slutter Pernille Helweg. 

Sitet, der lanceres i dag,  består af ni moduler, der kommer rundt om emner bolig, bank, forbrug, bil, familie, grøn energi, arbejde, forsikring og pension. Platformen er dynamisk, og der tilføjes løbende nye temaer og emner.

Relationshuset Gekko står bag ide og udvikling af platformen Pengeliv - og bureauet har sammen med Chimney stået for ide, manus og filmproduktion. OMD er mediabureau og har stået for mediastrategien bag satsningen.

Du kan besøge sitet her - og se filmen om Pengeliv herunder.