Sidste sommer ved denne tid gjorde en video fra Folkekirkens Nødhjælp tykt grin med forældre, der ”curlede” deres børn og unge på Roskilde Festival.

”Børn fanget alene, våde og frysende, uden forældre, uden plads til deres telte. Du kan hjælpe. SMS Curling til 1911 og så sender vi tanker til bekymrede forældre, og du sender 20 kroner til verdens fattigeste”, hed det dengang i videoen, og det virkede:

Det gav et reach på over en mio. og en betydelig stigning i mængden af donationer til organisationen - og netop nu er en opfølger-video i fuld gang med at gøre den første video kunsten efter.

Denne gang ”erkender” Folkekirkens Nødhjælp, at man ”tog fejl” sidste år – og årsagen skal findes i nye analyser, der konkluderer, at ”curling”ikkegør børnene uselvstændige.

Oplagt opfølger

I den nye video lytter Folkekirkens Nødhjælp således til videnskaben og hjælper med at feje for de unge festivaldeltagere med speaken: Vi skaber infrastruktur, vi genopbygger ødelagte hjem og vi giver mad, så nødstedte kan overleve.

Mulle Juul Korsholm, der er kampagnechef hos Folkekirkens Nødhjælp, forklarer:

- Vi arbejder med to spor i vores kommunikation. Dels den meget planlagte og langsigtede i forbindelse med indsamlinger, og dels det vi kalder momentum- og aktualitetsdreven kommunikation, som denne, siger hun og tilføjer:

- Så da en række forskere fornylig var ude for at fortælle, at det faktisk ikkeer skadeligt for børn og unge at blive ”curlet”, så var det oplagt at følge op med en ny video op til Roskilde Festival i år.

Altid kritiske røster

Og den nye video er i fuld gang med at få godt fat på de sociale medier.

Sent i går aftes, bare 14 timer efter, at videoen var kommet på nettet, havde den allerede over 73.000 visninger, små 400 delinger og 1.400 reaktioner, og tallene vokser fortsat.

I kommentarsporet er der delte meninger. Flertallet finder dog videoen sjov og godt tænkt, men enkelte er ikke tilfredse. 

Det er imidlertid ikke usædvanligt.

- Negative kommentarer er desværre hverdagskost for os. Uanset hvad vi gør. Hvis man vil skabe en dialog og trænge igennem med sine budskaber, kræver det kommunikation med kant, og kommunikation med kant vil altid dele vandene, siger Mulle Juul Korsholm og tilføjer:

- I det konkrete tilfælde kan vi se, at der er relativt flest, der er begejstrede for videoen, og det er vi selvfølgelig glade for, men kritik skræmmer os ikke. 

Se filmen her – efterfulgt af videoen fra 2017.