Årets Epica Awards viste sig at blive en af de bedste globale festivaler for danske bureauer nogensinde.

Er man generøs hentede danske bureauer otte guld, fem sølv og én bronze-statuette med hjem fra Amsterdam, dette års værtsby for award-showet.

Vi indleder med de ”rene” danske awards, altså hvor danske indsendere er i fokus:

  • M2Film med Anew som kreativ partner vandt to gange guld for Stryhns ”Food for Men”. Den ene i en af film-kategorierne og den anden i ”Best use of Sound”, den sidste er en craft-kategori.
  • &Co. vandt én guld-medalje og to gange sølv for Momondo-kampagnen ”the DNA Journey”. Den fornemste inden for en af film-kategorierne og de to sølv-statuetter inden for ”kampagne” og den virale underkategori.
  • Mindshare vandt én guld-statuette og én af bronze, begge for Ford Services i Danmark. Guldet i ”automotive” for ”Mistakes”, bronzen for ”Don’t label” i ”social”. I den sidste var Shoot Happens produktionsselskabet.
  • Liquidminds skabte en ganske fremragende kampagne for Visit Faeroe Islands, og den udløste to sølv-statuetter i ”Creative Technology” og ”Virtual Reality”.

”Google Sheep View kampagnen havde større effekt end ”The Best Job in the World” for turistbureauet for Queensland (2009), men ved dette års Epica var hovedkonkurrenten ”Rembrandt” kampagnen, der revolutionerede brugen af data til at genskabe det ægte Rembrandt maleri.

Den kampagne var ikke til at slå i ”Creative Technology” kategorien, og somme tider er det en ære at være næstbedst efter kategoriens Muhammad Ali, aka the Greatest.

  • DDB Cph vandt en enkelt sølv-medalje i corporate image (TVC) for ”Flash of Light” for McDonald’s. DDB var et mulehår og en hed debat fra at vinde guld.
  • Er man generøs, og det vil vi gerne være, skal man naturligvis hylde produktionsselskabet Bacon, der i år havde fingrene i fire guld-awards: Postnord (TVC i Professional Products & Services), Canal Digital (TVC i Communications & Public Services), (TCV i Retail Services) og naturligvis for Momondo-kampagnen.

Og de ypperste af de ypperste

For en god ordens nævner vi, at fra i år er Epica d’Or begrebet droppet. De nye medlemmer af Epica-samarbejdet, der består af over 70 magasiner og fagblade i mere end 70 lande, mente, at Grand Prix-navnet var bedre.

De gamle, herunder Deres udsendte fossil, mente, at selv om ”William” er mere moderne, omdøber man jo ikke sin førstefødte søn ”Kurt”, men logikken påvirkede ikke de unge i gruppen.Derfor vender vi os mod årets hovedpriser, de fem Grand Prix’er, der blev tildelt de ganske exceptionelle arbejder ud af totalen på 3.800.

  • Design:

DDB i Bruxelles vandt Design Grand Prix’en for ”Simplify Stories” for Alzheimerliga. Vinderen have skabt en bog, der hjælper alzheimerpatienter.

  • Press:

Norske TRY, netop voteret som bedste bureau i Norge for 14. år i træk, løb med Grand Prix’en for ”Brad is single” annoncen for Norwegian. Enkelt, smukt og lynhurtigt eksekveret, da Brad Pitt og Angelina Jolie gik fra hinanden.

  • Outdoor:

Publicis London skabte fremragende outdoor-kommunikation for Tourism Ireland ved at lade kunstnere usmykke ”Doors of Thrones” døre til otte lokale pub’er ud af kæmpetræer fældet af en storm. Temaet var ikke overraskende Game of Thrones.

Efterfølgende blev netop de døre kommunikeret, og turisterne væltede ind i disse pub’er, der naturligvis blev til en Thrones pub-crawl.

  • Digital:

J. Walter Thomson fra Amsterdam stjal Grand Prix’en for “The Next Rembrandt Campaign”, en aldeles hands-on dokumentation for, at digitale værktøjer kan føre til sublim innovation.

  • Film:

Den store Grand Prix, bedste film ifølge Epica-juryen, fik Kenzo Parfums, der selv var hovedkraften i ”Kenzo World”, en tour de force om kraften i en nye parfume-serie. Spike Jonze har instrueret smukt og effektfuldt.

Denne film vil vinde megen hæder. Se med her: