Alm. Brand inviterede fornylig en række unge ind til en ”undersøgelse” om forsikring –  ingen af deltagerne vidste imidlertid, at de var del af et eksperiment, hvor selskabet testede, hvor længe de kunne undvære deres telefoner, og det kom der en del underholdende scener ud af.

Det hele blev selvfølgelig filmet, og det er blevet lidt af et hit på nettet.

På de første fjorten dage er filmen på YouTube set over 200.000 gange, på Facebook over 160.000 gange og på Instagram over 62.000. I tilgift viser målingerne, at filmen bliver set til ende – og så er den delt og liket i et imponerede omfang.

Målet med kampagnen er at sætte fokus på Alm Brands nye ungdoms-produktet, Yndlings.dk, som gør det muligt at enkeltforsikre deres yndlingsting som fx cyklen, computeren eller mobiltelefonen, og fordi det er de unge, man vil ramme, er filmen også skabt i samarbejde med de unge selv.

Vennerne følger med

- Vi har valgt at lave en såkaldt co-creation med de unge. Det betyder, at de selv har været med til at skabe indholdet. Det er en vennegruppe, der selv har udpeget en ven de vil ”pranke”. Det er vennerne selv, der teaser testpersonen. Det gør hele situationen autentisk, derfor tror jeg, at den er blevet så populær iblandt de unge, siger Pernille Helweg, marketingchef i Alm. Brand.

Filmen handler om en håndfuld unge, der sendes ind i et lokale ved et bord med to stænger, som de skal holde med begge hænder.

Hvad de ikke ved er, at vennerne står og følger med udenfor på et videokamera, og sender en masse beskeder til deres ven i lokalet, som ikke kan tjekke den, fordi de har hænderne på stængerne.

For flere går der ikke lang tid før de er nødt til at slippe og gribe telefonen.

Budskabet er naturligvis, at Yndlings.dk sikrer de unge erstatning til en ny telefon inden for 24 timer, hvis den bliver skadet eller stjålet. Dermed skal de ikke undvære telefonen for længe – og dermed lide af PHOMO.

Et eksperiment

Ideen til PHOMO kommer af fænomenet FOMO – Fear Of Missing Out – en angst for at gå glip af noget, ikke mindst på de sociale medier, og PHOMO spiller således på kombinationen af FOMO og Phone, altså frygten for at undvære telefonen og adgangen til de sociale medier.

Og Pia Holm Steffensen, der er produktansvarlig for Yndlings.dk, er glad for at filmen bliver oplevet som relevant af de unge.

I det hele taget er Yndlings-konceptet et eksperiment ligesom PHOMO-filmen:

- Med PHOMO-filmen får vi skabt noget, som de unge gerne vil engagere sig i. Det skal vi lære af og bruge fremadrettet. Det kendetegner vores tilgang til Yndlings i det hele taget, siger Pia Holm Steffensen og tilføjer:

- Vi prøver hele tiden at blive klogere på os selv og på en målgruppe, som vi ikke har haft fokus på tidligere. Vi går til kanten i forhold til hvad vi ”plejer” i stort set samtlige sammenhænge. Det handler om målgruppe, forsikringsprodukt, kampagneindhold, distribution og skadebehandling.

Deltagerne i filmen er venner i virkeligheden, og de har selv valgt, hvem der skulle laves fis med – og alle har naturligvis givet tilladelse til, at optagelserne blev brugt i en reklamefilm.

Virtue Worldwide/Vice  og OMD er bureaupartnere.

Læs meget mere om Yndlings.dk her – og se filmen her.