Forsvaret har i de senere år bevæget sig ud i modige og anderledes kampagneeksekveringer for fastholde den unge målgruppes opmærksomhed, og MediaComs aktuelle aktivitet er ingen undtagelse.

Lige nu er Forsvaret således til stede i samtlige Nordisk Film Biografers sale i form af et af de populære Biospil, der tester spillernes kognitive færdigheder.

Spillet bidrager til en generel branding af Forsvarets uddannelser, men tager udgangspunkt i de kampagneaktuelle officersuddannelser, og ifølge Kristoffer Bæk-Mikkelsen, der er Chief Client Officer, hos MediaCom Danmark, er mediet helt oplagt:

- Biografen er et oplagt medie til netop den unge målgruppe, Forsvaret henvender sig til. Via gamificering fastholder vi spillernes opmærksomhed på en legende måde samtidig med, at vi får Forsvarets budskaber fortalt, siger han.

Hold fartøjet i balance
Kristoffer Bæk-Mikkelsen oplyser, at spillet er udviklet efter et tæt samarbejde med Mikkel Hagedorn, der er Head of innovation hos Group M.

Mikkel Hagedorn fortæller om spillet:

- BioSpil er udformet som en quiz, der tester spillernes kognitive færdigheder. Ens ønskede fartøj fra henholdsvis Søværnet, Flyvevåbnet eller Hæren skal holdes i balance på smartphonen, der således fungerer som et joystick, alt i mens forskellige spørgsmål besvares og kognitive øvelser gennemføres. Gennem syv minutter fastholdes brugernes opmærksomhed dermed på en legende og integrerende måde.

Og ifølge Anders Christian Bech, major og Chef for Marketingsektionen ved Forsvarsministeriets Personalestyrelse, er alternativ kommunikation nødvendig i dag.

Skal inspirere målgruppen
- I takt med at de unges medieadfærd udvikler sig hastigt, arbejder vi meget på at finde alternative måder at fastholde deres opmærksomhed på, således at vi kan få vores mange budskaber fortalt. Vi tror på, at BioSpil er et rigtig godt match og håber på, at det vil inspirere målgruppen til at søge mere viden om Forsvarets uddannelser – og på sigt blive motiveret til at søge ind på en af uddannelserne, hvor det lige nu er officersuddannelserne vi især søger kandidater til, siger Anders Christian Bech.

Nye tiltag som BioSpil skal være med til at løse den store udfordring, som Forsvaret står overfor, når man skal rekruttere bl.a. civile bachelorer og professionsbachelorer til officersuddannelserne - men også erhvervsfagligt uddannede til de faglærte uddannelser i Forsvaret:

BioSpil kan spilles i januar og februar måned i samtlige Nordisk Film Biografer og er udviklet og produceret af GroupM enheden Next og MediaCom med kreative inputs fra Ogilvy.