Det danske motion graphics-hus Frame har skabt flere prisvindende film for brands som Jaguar, FOX Sports, TV 3, Nike og PH, og netop nu er endnu en bemærkelsesværdig film gået i luften.

Denne gang ikke for at promovere hverken biler, lamper eller TV-kanaler, men en global udstillings-turne for den danske fotograf Søren Solkær.

Solkær har gennem årene fotograferet musikstjerner som Metallica, Björk og U2, film-ikoner som Tim Burton og David Lynch, og herhjemme navne som Mads Mikkelsen, Jørgen Leth og Kevin Magnussen – men den nye udstilling med titlen SURFACE, som om kort tid skal på global turné, portrætterer street art-kunstnere fra hele verden.

Og hvordan lander sådan en opgave så hos et lille dansk bureau i Bredgade i København?

- Ja, det skyldes såmænd, at en af vore producere flere gange har arbejdet sammen med Søren Solkær i anden sammenhæng, så det var en eksisterende relation, som selvfølgelig bygger på et højt niveau af kreativ tillid, siger Executive Producer Thomas Bay fra Frame.dk.

Fik frie tøjler

Udstillingen SURFACE, som Frame’s film skal promovere, er kulminationen på en tre år lang rejse rundt i verden, hvor Søren Solkær har fotograferet ovre 150 førende profiler inden for street art – herunder bl.a. Shepard Fairey, Blek Le Rat, Seen, Ron English, Swoon, Faile og Space Invader.

Hos Frame har filmprojektet været undervejs i et par måneder, med Anders Schrøder og Jakob Chrøis som kreative og Ben Catford som producer. 

Hvad lød opgaven konkret på?

- Meget kort: At skabe et motion design-spot, der - ved at mikse Søren Solkærs værker - kunne skabe opmærksomhed omkring udstillingen SURFACE, der snart skal rundt i verden. Vi fik ret frie tøjler, vil jeg sige.

Mulighed for eksperimenter

Og hvorfor har filmen fået det udtryk, den har?

- Vi ville gerne skabe en ny form for visuelt univers, som kunne styrke indtrykket af den imponerende samling af fotos, der ligger i SURFACE – samtidig med at vi tilføjede et grafisk twist for at hylde den særlige æstetik, der er helt unik for street art.

Filmen er et miks af 3D og 2D. Men I gør da ellers klart mest i 3D?

- Det er rigtigt, men vi så projektet her som en oplagt mulighed for at eksperimentere med et mash up af på den ene side 2D – i form af Sørens fotos – og på den anden side 3D design og tekst-animation med glitch-effekter.

- På den måde kunne vi skabe en slags ”anti-design”-æstetik.

Thomas Bay fortæller, at det faktisk er første gang, Frame har arbejdet sammen med en kunst-fotograf, men ikke nødvendigvis sidste.

Overvældende reaktioner

- Det er vigtigt for os hele tiden at udfordre os selv og vores kunder og eksperimentere med nye visuelle tilgange til opgaverne, så samarbejdet med Søren Solkær har også givet os en mulighed for at vise andre sider af, hvad Frame kan, siger han og tilføjer:

- Og faktisk er vi nærmest blevet overvældede af reaktionerne fra motion design-verdenen. Både i USA og Europa, hvor flere, efter at filmen er kommet ud, har udtrykt stor interesse for at samarbejde med os.

Du kan se eksempler på Søren Solkærs fotokunst her – og se filmen, som Frame har skabt herunder.

Surface from Frame. on Vimeo.