OTA Solgryn har gennem tiderne begejstret danskerne med seværdige reklamefilm, der nok har fået en og anden ungersvend til at kaste sig ivrigt over en portion havregryn med mælk fra morgenstunden.

Men nu skorter det på de unges lyst til at spise havregryn dagligt.

Ifølge en YouGov-undersøgelse er det kun 17 procent af de 18-34 årige danskere, der spiser havregryn dagligt. Og kun 50 procent af samme aldersgruppe spiser i det hele taget morgenmad hver dag.

Det skal en ny kampagne iværksat af Fuldkornspartnerskabet – der består af Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder – forsøge at ændre på.

Svømmeren Pernille Blume og håndboldlandsholdets sikre sidste skanse, Niklas Landin, er blikfang i kampagnen, som Fuldkornspartnerskabet selv har udviklet. De har dog haft en fotograf tilknyttet samt en grafiker til opsætning.

Myte skal punkteres

Hos Fuldkornspartnerskabet er man stolte over, at det lykkedes af få to så store profiler til at lægge ansigter til kampagnen.

Håbet er, at det får de unge til at lægge mærke til budskabet og huske at få mere fuldkorn i deres kost.

- Fuldkorn findes i et hav af varianter. Vi har valgt at fokusere på havregryn, fordi mange unge peger på prisen på varerne som en forhindring for at leve op til kostrådet. Det er en myte, vi meget gerne vil punktere, for fuldkorn behøver ikke være dyrt, lyder det bl.a. fra Camilla Toft Petersen, der er kampagneleder hos Fuldkornspartnerskabet, i en pressemeddelelse.

Kampagnen, der blev lanceret i går, består af plakater, som sendes ud til kommuner, gymnasier, ungdomsuddannelser, højskoler, produktionsskoler, madfagskoler, 10. klassecentre og mange flere.

Derudover er kampagnen at finde i ungdomsmagasinet "Next Step", og som gratis postkort på caféer i hele Danmark. Kampagnen aktiveres også på de sociale medier, særligt på Fuldkornspartnerskabets Facebook-side, hvor der hele februar måned kører en konkurrence.

10 facts om unge og fuldkorn

  • 77% af de unge kender fuldkornslogoet
  • 69% af de unge har tillid til logoet
  • 36% af de unge, der kender fuldkornslogoet, siger de handler efter det
  • 17% af de unge spiser havregryn dagligt
  • 37% af de unge ved at havregryn er fuldkorn
  • 32% af de unge angiver at de vil spise flere fuldkornsprodukter, hvis de var billigere
  • 50% af de unge spiser morgenmad hver dag
  • 35% af de unge ved at fuldkorn har en forebyggende effekt på tarmkræft
  • 43% af de unge ved at fuldkorn har en forebyggende effekt på hjertekarsygdomme
  • 40% af de unge ved at fuldkorn har en forebyggende effekt på diabetes type 2