Efter i fem år at have været kendt som det gule discount-brand på det danske tele- og bredbåndsmarked er TDC-ejede Fullrate på gaden med nyt kommunikationsunivers og nyt turkis logo, der skal være med til at flytte selskabet ind på en ny position på markedet som ”The Good Guy of WiFi”.

Det smager lidt af en tilbagevenden til de gode, gamle dage, hvor brandet var målrettet tech-begejstrede danske forbrugere, der ikke behøvede hjælp til fx router-opsætning.

Og det bekræftes af Zia Rædkjær Jensen, der er marketing- og CLM-chef i Fullrate, som fortæller, at teleselskabet nu samler arven fra tidligere op i den kommercielle kommunikation. 

- Vi siger i dag farvel til vores gule ”En god handel”-image og ruller et helt nyt kommunikationsunivers ud, hvor der er 100 pct. fokus på WiFi-oplevelsen, inspiration og tilpassede løsninger, siger hun.

Lars Asger Petersen, adm. direktør for Fullrate, uddyber den nye position:

- Vi er i et marked, der buldrer der ud af med nye devices, teknologier og muligheder, og vi vil gerne hjælpe vores kunder med at bruge og selv blive bedre til at udnytte de nye muligheder, siger han.

Udover det nye kommunikationsunivers bakkes den nye position op af nye produkter og tilbud til kunderne. Det indebærer bl.a. en række nye initiativer som en WiFi Patrulje, nyt udstyr (opgradering af hardware, red.) og et nyt content-univers på fullrate.dk spækket med tips, tricks og nyheder om gadgets og routere etc.

- Det handler om, at vi gerne vil være selskabet, hvor du er sikker på, at de rette omstændigheder er til stede for, at du kan få det optimale ud af din bredbåndsforbindelse, siger Zia Rædkjær Jensen, der også kan fortælle, at Fullrate barsler med flere nye produkter, som kunderne kan nyde godt af i efteråret og foråret.

 - Vi vil rigtig gerne appellere til tech-begejstrede i alle aldre og på alle niveauer, der er nysgerrige på de nye muligheder, som teknologien og forbindelsen tilbyder. Vi har arbejdet med tech-begejstrede som udgangspunkt for den endelige position, vores produkter og kommunikationen, siger Zia Rædkjær Jensen.

Medarbejdere som helte

Hun fastslår samtidig, at den nye position, ”The Good Guy of WiFi”, er meget mere end et reklametrick. Det tager nemlig afsæt i kulturen 

hos Fullrate og det team af medarbejdere, selskabet har siddende i teknisk support.

- Vi har en anciennitet på gennemsnitligt 36 måneder i vores tekniske support og det er medarbejdere, der brænder for at være med på beatet inden for ny WiFi-teknologi, siger Zia Rædkjær Jensen,. Og det var derfor også naturligt at heltene i Fullrates nye reklameunivers og contentuniverset skulle findes blandt egne medarbejdere.

- Vi ville ikke kunne finde bedre repræsentanter for Fullrate, siger Zia Rædkjær Jensen, der kan fortælle at der var intern audition for at finde de fem wifi-eksperter, som er en del af det nye reklameunivers.

- Det har været en sjov og lang proces, vi har været igennem, og nu glæder vi os til, at se det blive bragt til live på alle vores platforme og kanaler – vi er 100 pct. klar, slutter Zia Rædkjær Jensen.

Fullrate samarbejde med designbureauet Designit omkring den nye brandposition og den nye visuelle identitet, mens det kreative univers er udarbejdet af Fullrates reklamebureau Another, med Katrine Riis Andersen og Thorkild Bjerre i spidsen, som teleselskabet begyndte at arbejde sammen med efter en pitch i foråret, hvor selskabet sagde pænt farvel til sin hidtidige bureaupartner Baby.

På jagt efter en ny position

- Ønsket var en kommunikation, som differentierer sig fra de øvrige spillere i markedet og tog afsæt i den nye position og det nyudviklede CVI. Another udviste stor forståelse for den ønskede position, og den strategiske retning på kommunikationen.

- Det kreative univers blev fundet med WiFi-afsæt i at ”loade sit liv væk” og Fullrates WiFi-guys som den rigtige løsning, siger Zia Rædkjær Jensen, der også kan fortælle, at samarbejdet udmøntede sig i en erstatning af Fullrates gamle pay-off, ”En god handel”, der blev erstattet af et nyt: 100% PÅ (for dig).

Hos Another fortæller Katrine Riis Andersen, Client Service Director og partner, at samarbejdet med Fullrate har været en god oplevelse. Ikke mindst fordi, kommunikationsuniverset bakkes op af produkter og tjenester, hvoraf flere stadig er i støbeskeen.

- Fullrates tilgang med ikke udelukkende at lave en kampagne på en platform, men rent faktisk at gå ud og bevise den med digitale produkter og services passer rigtigt godt til den måde, vi arbejder på, siger hun.

Hvordan fandt I på, at Fullrates egne medarbejdere skulle medvirke i kampagnen?

- Et brand bygges indefra, og der spiller medarbejderne en vigtig rolle. Og hvis der er mulighed for at gøre dem til en aktiv rolle i kommunikationen, som man kreativt kan retfærdiggøre, er det interessant. Og det synes vi, at der var her, siger kreativ direktør og Founding Partner i Another, Thorkild Bjerre.

På lydsiden samarbejder Fullrate i øvrigt med Carsten Krøyer og Michael Guldhammer fra Little Giant, der har udviklet teleselskabets nye lydsignatur. Lydsignaturen skal bl.a. bruges i den kommercielle kommunikation og som ventetone, når man ringer til Fullrates kundeservice.

Se Fullrates nye kampagnefilm her: