Hvad gør man som forsikringsselskab, når man gerne vil leve op til sit motto om, at man som kunde hos dem altid er forberedt på livets forskellige tilskikkelser?

Jo, man kunne jo, som den nordiske forsikringskoncern Gjensidige har gjort, sende en fødselsforberedende Virtual Reality (VR)-film i omløb på de sociale medier og et VR-kit ud til alle fødselsforberedelsesklinikker i Sverige.

Den ti minutter lange film, der har fået navnet Birthual Reality, er optaget på Örebro Universitetshospital, og den viser elementer af en fødsel.

- Den nye teknologi gør det muligt at give alle en forståelse for, hvordan en fødsel foregår i virkeligheden og samtidig åbne op for, at flere kommende forældre kan føle sig mere trygge og forberedte på deres barns fødsel, lyder det fra Kristina Müller, chefjordemoder på fødselsafdelingen hos BB Stockholm.

VR har meget at byde på

VR bliver i dag i øvrigt langt fra kun brugt i gode og dårlige marketing-sammenhænge.

VR testes fx også ved forskning i kognitiv adfærdsterapi ved Stockholms Universitet, hvor folk med social forbi, så som angst for åbne pladser, kan prøve VR for at helbrede deres forbi.

VR menes på den måde at kunne blive et succesfuldt hjælpemiddel, når patienterne udsættes for deres forbier i et trygt miljø.

- I dag er digitalisering en kendsgerning, og fødselsforberedelsesmateriale bør følge den udvikling og de muligheder, som dette giver. Ved at optage en fødsel i VR kan man formidle oplevelsen på en virkelighedstro måde, som ellers er svær at få frem i det fødselsforberedelsesmateriale, der eksisterer i dag, siger Lina Winqvist, der er marketingschef i Gjensidiges svenske filial.

PR-bureau bag kampagnen

Gjensidige forsikring har som et led i kampagnen sendt et VR-kit ud til over 200 fødselsforberedelsesklinikker rundt om i Sverige for at gøre filmen let tilgængelig for kommende forældre.

Bag kampagnen, der også omfatter Gjensidiges sociale kanaler, står det svenske PR-bureau FLB Europa, mens Good Times Studio har produceret kampagne- og VR-film, som du kan se herunder eller på kampagnesitet, hvor du også kan bestille et VR-headset.

Kampagnefilm

VR-film