Skandinavernes gyldne akvavit-dråber er for alvor blevet opdaget i udlandet – ikke mindst takket være det danske reklamebureau Nørgård Mikkelsens kreative arbejde for Linie Akvavit.

Og nu lægger selskabet bag Linie-brandet, norske Arcus, endnu en international akvavit-opgave i bureauets hænder.

Det drejer sig om Norges mest solgte akvavit-brand, Opland Aquavit, der dels skal repositioneres i Skandinavien og i tilgift for første gang lanceres på det amerikanske og det tyske marked.

Omdrejningspunktet er med payoff’et Here’s to slow en hyldest til langsommeligheden og en opfordring til alle om at nyde Opland på samme adstadige måde, som man nyder en whisky eller en cognac.

- Ambitionen med revitaliseringen af Opland er at lancere den som et premium brand i udlandet – i direkte konkurrence med eksklusive single malts og cognac, siger koncernchef i Arcus, Kenneth Hamnes.

Langsommeligheden længe leve

Opland Aquavit ligger to år på sherryfade for at modne og Opland Single Cask endda helt op til 11 år, så den er – også på grund af smagen, lyder det fra Arcus - skabt til at blive nydt i ro og mag.

- Det er en særligt spændende repositionering, da den løfter Opland ud af den traditionelle akvavit-kategori og ændrer på hele brugsadfærden, anledninger og konkurrentforhold, siger Camilla Nordqvist, der er direktør hos Nørgård Mikkelsen i København.

Udgangspunktet for kommunikationen er tidens always-on-tendens. At vi altid er på mail eller SoMe eller andre medier. Så med en platform baseret på payoff’et Here’s to slow gør bureauet Opland Aquavit til selve fortaleren for langsommelighed og offline pauser.  

Creative Director på Nørgård Mikkelsen i København, Esben Ehrenreich, siger:

- Vores kommunikation er konsekvent udfoldet som en hyldest til langsomheden og hverdagens JOMO- offline pauser på hele kunderejsen. Helt fra den mindste sampling til enhver SoMe-post, outdoor og digital aktivering. Alt drejer sig om ”slow enjoyment” i en verden, som bliver ved med at accelerere, siger han.

Flaskens fortælling

Det er Nørgård Mikkelsen, der er kreativ mastermind bag alt - lige fra den strategiske positionering og storytelling til den brand experience, der skal til i de forskellige markeder for at aktivere den indre connoisseur.

Men hvad angår det nye packaging design – flasken – har bureauet samarbejde med det London-baserede designbureau Stranger and Stranger og ideen er, at storytellingen skal starte allerede på flasken:

Og da akvavitten stammer fra Norges Oppland-region, kendt for bl.a. landets højeste fjelde, Galdhøpiggen og Glittertind, indgår disse naturligvis i brand-historien - og er derfor også præget på de nye glasflasker.

- Med den nye positionering og brandplatform føler vi virkelig, at Nørgård Mikkelsen har fundet helt ind til Oplands DNA, så vi har de bedste forudsætninger for at skabe værdi for connoisseuren i vores nye markeder, siger brand manager hos Arcus, Romain Jourdan.