En reklamefilm om en ældre herre, der bor på et ikke specielt charmerende plejehjem, hvor han drømmer om sin ungdoms maraton-præstationer, tager i øjeblikket hele verden med storm.

Filmen med titlen ”Break Free” er oprindelig et studieprojekt fra 2015 fra det tyske filmakademi i Baden-Württemberg. Den er skabt, som om der var tale om en Adidas-reklame - men selv om de studerende rent faktisk kontaktede Adidas og sendte filmen til virksomheden, så takkede sports-giganten nej.

Til AdFreak siger Eugen Merher, der har skrevet og instrueret filmen, at Adidas vendte pænt of høfligt tilbage på de studerendes email, men at der var tale om et afslag: Adidas ikke ville involveres i projektet, da man fik voldsomt mange af disse henvendelser, og i øvrigt havde man sine egne reklamebureauer, så der var ikke brug for filmen.

Det tog bare to en halv dag at skyde filmen, oplyser de unge, og de måtte ud over skolens økonomiske bidrag på 1.500 euro - plus produktionsfaciliteter og skuespillere - selv hoste op med 2.000 euro, for at få budgettet til at hænge sammen.

Og selv om fortællingen om den ældre mand på plejehjemmet, der bare drømmer om endnu en tur i de gamle løbesko, måske lægger sig ganske meget op ad ærkerivalen Nikes kendte slogan: Just Do It, så sikrer den nok også Adidas et par gratis point på reklame-barometeret: Indtil videre er den set op mod 10 millioner gange, alene på Eugen Merhers egen YouTube-kanal.

Se filmen her.