Som beskrevet forleden står Danmarks største energiselskab, DONG Energy, ikke blot foran et navneskifte til Ørsted, men også et fuldstændigt skift af identitet, brand, udtryk, grafik og meget mere.

Processen med fuldstændig at transformere energigigantens udtryk har naturligvis været langvarig.

Fx har design- og brandingbureauet Kontrapunkt og energiselskabet arbejdet to år på den nye brand-identitet, og DONG Energy/Ørsted begyndte allerede i efteråret 2016 at se sig om efter et leadbureau, som kunne hjælpe dem med at formidle selskabets nye position – fra ”sort” til  ”grønt” – på det danske energimarked.

Valget faldt på reklamebureauet Yellow som lead blandt de 12 bureauer og tre produktionsselskaber, der tidligere på året havde vundet et offentligt DONG Energy-udbud om reklame- og kommunikationsydelser.

Bureau inde i maskinrummet

Yellow har siden arbejdet på at skabe en ny grøn og ”purpose-drevet” kommunikationsplatform til Ørsted til brug herhjemme.

- Samarbejdet med Yellow er mere end et traditionelt bureau/kunde-setup, siger Helene Sofie Riis Fredriksen, Branding Manager fra Branding DK i Ørsted.

- Vi har taget Yellow med ind i maskinrummet, så vi sammen kan arbejde strategisk og kreativt med at sikre, at den fremtidige kommunikationsplatform reflekterer vore værdier og vision.

- Ambitionen er, at disse kommer korrekt til udtryk i alle kontaktpunkter her i Danmark, så det er en stor opgave, vi har foran os, fortsætter hun.

Hos Yellow fortæller Jakob Bruun, kreativ direktør, om opgaven:

- DONG Energy arbejdede i over 10 år på at konvertere til miljørigtig grøn energi fra havvindmøller og biomasse. Nu har de endelig nået et af deres helt store delmål – at dække samtlige af deres privatkunders årlige elforbrug med 100 pct. grøn strøm, siger han.

- Og så har de i øvrigt reduceret Danmarks samlede CO2-udledning med hele 53 pct. siden 2006. Det synes vi er en imponerende bedrift og et positivt budskab, som vi gennem de næste år skal hjælpe med at få ud til de danske forbrugere med Ørsted som afsender, fortsætter Jakob Brun.

Opgaver langt ind i fremtiden

Som et led i selskabets grønne udvikling, skifter DONG Energy som nævnt navn til Ørsted, og fremtidsplanerne med den nye grønne profil er ambitiøse, fortæller Rikke Laumann, strategisk direktør hos Yellow, om den nye kommunikationsplatform.

- Den danske positionering er både et stærkt purpose, og et løfte til markedet og forbrugere, der forpligter på kort og langt sigt.

- Derfor rækker kommunikationsopgaverne langt ind fremtiden og er nøje tilrettelagt efter specifikke KPI’er, som vi løbende definerer i samarbejde med styregruppen hos Ørsted, siger hun.

- Vi har siden april arbejdet med et avanceret budskabshierarki, der tager højde for Ørsteds forretningsmæssige målsætninger og kommunikationsudfordringer, og vi måler kontinuerligt på effekten og justerer indsatsen, fortsætter Rikke Laumann.

Før fortællingen om Ørsteds visioner for alvor rammer danskerne, er omdrejningspunktet for den danske kommunikation i disse dage en kampagne, der i al sin enkelhed kommunikerer navneskiftet på print, online og på TV, hvilket Yellow har samarbejdet med produktionsselskabet Mayday Film om:

Der er samtidig produceret en webfilm, der giver en god introduktion til, hvem H.C. Ørsted var, og hvorfor netop hans navn passer så godt til en virksomhed, der producerer grøn energi. Den er produceret af Fantom Film og instrueret af Kristian Foldager, og du kan se den her: