Da Horsens Kommune i juni 2017 fik mulighed for selv at kradse gæld ind fra borgerne på grund af nedlukningen af Skats inddrivelsessystem EFI, besluttede kommunen ikke at sende en e-mail, men derimod et godt gammeldags brev til de 419 borgere, der skyldte i alt 3,3 mio. kr. i ejendomsskat.

Det gav ifølge TV 2 Østjylland to mio. kr. i kommunekassen på under to måneder.

Meget tyder tillige på, at virksomheder kan høste lignende fordele ved at bruge noget så old school som et brev i markedsføringen, eventuelt kombineret med en e-mail, et nyhedsbrev eller en telefonopringning.

Et godt eksempel er virksomheden Anodyne, der blev taget på sengen, da Facebooks annonceplatform havde nedbrud i slutningen af november 2017.

I al hast blev der i stedet udarbejdet en folder og et følgebrev, som blev sendt til 11.514 kunder. Brevene resulterede i 489 salg og en omsætning på lidt over 300.000 kr. eksklusive moms.

Kampagnen kostede godt 50.000 kr. i porto og små 15.000 kr. i tryk og pakning, alt i alt 65.244 kr. Resultatet var med andre ord en direkte målbar respons på 4,6 kr. i omsætning pr. investeret marketingkrone. 

Dertil kommer, at salg til de kunder, som nu har folderen liggende, og som måske bestiller på et senere tidspunkt, ikke er medregnet.

Droppede AdWords og sendte breve

Et andet eksempel stammer fra Toptryk Grafisk i Gråsten, der – som tidligere beskrevet – løftede omsætningen med 25 procent ved at droppe AdWords til fordel for breve.

– Vi kunne se, at Google AdWords blev dyrere og dyrere og mindre og mindre effektivt, og da vi gerne ville skille os ud fra konkurrenterne og få mere ud af vore markedsføringskroner, besluttede vi at tage en pause fra køb af søgeord i et år og i stedet forsøge os med breve, forklarer direktør Lasse Frausig fra Toptryk Grafisk

Og det virkede. Der blev sendt otte forskellige breve til cirka 1.000 kunder og cirka 7.000 navngivne kundeemner fra en adressedatabase.

De indeholdt produkttilbud, invitationer til fagligt relevante konkurrencer og information om værktøjer. Hver tiende modtager reagerede på brevene, og cirka to pct. af kundeemnerne blev konverteret til kunder.

Med Direct Mail-rabat hos PostNorden kostede et brev syv kroner i porto, tryk og kuvertering. Kontaktprisen landede på 350 kroner for hver ny kunde mod cirka 3.000 kroner ved brug af AdWords, altså otte en halv gange billigere, lyder det fra den grafiske virksomhed.

Online marketing er jo ikke alt

Udviklingen er naturligvis vand på møllen for et af Danmarks største trykkerier, LaserTryk.dk, der hjælper mange kunder med at omlægge deres markedsføring til trykte materialer som breve eller postkort, når det giver mening.

Herfra lyder der også en opfordring:

– Brug markedsføringskronerne på den måde, der virker bedst. At fyre penge af på digital markedsføring, når man kan se, det ikke virker, er som at fyre for gråspurvene.

- Hvorfor ikke udnytte, at folks postkasser er gabende tomme, og at et brev vækker stor opmærksomhed? En hilsen på et julekort, for eksempel, vækker faktisk mere overraskelse og glæde end før i tiden, fordi man så sjældent får noget i postkassen, siger Esben Mols Kabell, den ene af de to direktører hos LaserTryk.dk.