Den mest populære nordmand i Danmark i øjeblikket, landstræner Åge Hareide, har arbejdet sammen med masser af brands før, men det har altid været i forbindelse med enten klub- eller landsholdssponsorater.

Derimod har han hidtil afvist at indgå individuelle samarbejder i sin lange karriere som professionel fodboldspiller og -træner.

Nu er princippet brudt, da han er nyt reklameblikfang for kosttilskuddet VitaePro i Danmark, der sidste år gjorde sig bemærket på reklamefronten med en kæk kampagne med Alexandre Willaume i front.

Åge Hareides kursændring skal ses i lyset af såvel et sjovt gensyn som en personlig fortid med produktet:

- Det er meget almindeligt at spise VitaePro i Norge. Det har det været i årtier. Min egen tante hævder, at hun slet ikke kan leve uden, og jeg spiser det naturligvis også, lyder det fra Åge Hareide i en pressemeddelelse.

- Og så er det ekstra morsomt, at jeg finder ud af, at jeg tilbage i Molde FC (en norsk fodboldklub, red.) faktisk var træner for VitaePros direktør, Atle Strande, da han var juniorspiller.

- Da jeg fandt ud af det, mødtes enderne, og jeg vidste, at det var noget – en bid af Norge – jeg gerne ville være med til at fortælle danskerne om, siger Åge Hareide

Glad dansk markedschef

Hos ViteaLab, der producerer ViteaPro, ser markedschef i Danmark, Henrik Dessau, frem til samarbejdet med Åge Hareide:

- For os handler det om langvarige samarbejder med vores brandambassadører, og selvom Åge Hareide netop nu er brandvarm op til VM, er samarbejdet mere og længere end det, siger han.

For VitaePro er det vigtigt, at vores ambassadører er anerkendte personer, der selv i en moden alder performer på allerhøjeste niveau.

- Det gør Åge Hareide. Og så passer historien om en nordmand, der som aktiv spiller har været i de største klubber, og som træner har vundet mesterskaber i de nationale ligaer for alle nordiske hold, godt med fortællingen om VitaePro, slutter Henrik Dessau.