Når årets VM i reklame til sommer bliver afviklet i Cannes ved den franske riviera, bliver det med Heineken som udnævnt til årets annoncør.

Den fornemme anerkendelse modtager Heineken dagen efter, at bryggeriet modtog den allerførste ”Epica Brand Tribute Award”, der er en hyldest af de 16 Epica Awards, som brandet har modtaget de sidste fem år.

Både Epicas Editorial Director Mark Tungate og Cannes Lions CEO, Philip Thomas fremhæver Heineken for det ene år efter det andet at bryde grænserne for kreativitet og tilmed udnytte det som udgangspunkt for at udvikle og drive forretningen som helhed.

Heineken lever og ånder for kreativitet i hele sin organisation, og har skabt en fantastisk ramme for deres marketing teams til at eksperimentere og samtidig bevare kernen i deres mange brands. Det er det, der har gjort, at virksomheden de sidste tre år har vundet 41 løver tværs af syv lande, inklusiv den eftertragtede Grand Prix i Creative Effectiveness, fortæller Philip Thomas og afslører, at Heineken er den kun anden annoncør, som har modtaget prisen to gange, siden den blev indført tilbage i 1992.

Første gang var i 1995 og senest i 2013, hvor Heineken modtog en Grand Prix for sin ”Legendary Journey”-kampagne, som blev udviklet i samrbejde med Wieden + Kennedy Amsterdam.

Heinekens globale CMO og President for det vesteuropæiske marked, Alexis Nasard er naturligvis stolt over hæderen og lægger ikke skjul på, at han anser de prisvindende kampagner som stærkt medvirkende til, at Heineken har kunnet styrke sin forretning.

- Kreativitet er en stor konkurrencemæssig fordel - fordi det er svært at kopiere. Det er kernen i innovation samt ethvert design og marketing program. Det er livsnerven i vores forretning og den prestigefyldte pris, er en stor anerkendelse af det kreative arbejde, som vores folk og bureauer leverer, siger Alexis Nasard.

- De prisvindende kampagner har medvirket til at give vores forretning et ekstra skub. De skaber tillid og medvirker endvidere til at tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere. Det viser vi netop med denne pris, at vi har gjort det, tilføjer Alexis Nasard.

De sidste fire år har Heineken bl.a. arbejdet på at fremme bæredygtig kreativitet ved at iværksætte sit eget uddannelses- og læringsforløb ”Global Commerce University”, hvor marketingsfolk, salgs- og markedsansvarlige bliver undervist i at udnytte kreativiteten til at forbedre forretningsmæssige resultater.

Heineken modtager prisen ”Creative Marketer of the Year” ved den 62. udgave af Cannes Lions, som finder sted 21. - 27. juni 2015 i Cannes.