Med tre ud af otte nominerede kampagner havde Folkekirkens Nødhjælp lagt sig i vinderposition, da shortlisten til Fundraisingprisen 2016 blev offentliggjort i august - men det blev to andre organisationer, der løb med hovedpriserne, da brancheorganisationen for danske indsamlingsvirksomheder, ISOBRO, uddelte priser tirsdag eftermiddag.

Til gengæld kunne Folkekirkens Nødhjælp glæde sig over at modtage den prestigefulde Juryens Ærespris.

Prisen for årets mest effektive kampagne gik til Danmarks Naturfredningsforenings kystkampagne ”Frie Kyster”, og det begrundede juryen bl.a. med følgende ord:

- Kampagnen er nomineret for at få fundraising og lobbyarbejde til at gå op i en højre enhed. Den står som et bevis på, at underskriftsindsamling ikke er outdated, men kan føre til faktiske handlinger. Kampagnen har formået at overtage dagsordnen og give lyd til Danmarks Naturfredningsforening på ny, hvilket har medført et ”yngre look” for organisationen. Samtidig har kampagnen sørget for en flot medlemshvervning. Det er sjældent man får skabt så meget på en dansk sag.

Hjerteblod og bål

Og hos Danmarks Naturfredningsforening kalder medlemschef Lene Smith prisen ”en stor ære”:

- Kystkampagnen har været noget helt specielt herinde i DN. Hele organisationen har været mobiliseret, for beskyttelse af Danmarks kyster er hjerteblod for os. Det er en kampagne, vi har arbejdet hårdt på, og som lykkedes ud over al forventning. Derfor er vi også enormt stolte over, at vi har vundet prisen, siger Lene Smith og tilføjer:

- Mere end 140.000 danskere har skrevet under på kampagnen. Udover dem valgte ca. 30.000 at trodse vinterkulden en januar-aften for at se bål, der skulle støtte op om de danske kyster med budskabet om foreningens arbejde på at sikre 300 meter bred kystlinje. Det lykkedes - de 300 meter er stadig beskyttet, fortæller Lene Smith, der samtidig glæder sig over flot tilgang af nye medlemmer.

Begavet data-arbejde

Prisen for årets mest innovative kampagne gik til SOS Børnebyerne for kampagnen ”Rutenudging”, og det begrunder juryen således:

- Kampagnen har ved hjælp af digitale midler og god kommunikation formået at effektivisere en ”gammel kending”. Det er juryens håb, at kampagnen vil blive til inspiration for kolleger blandt andre organisationer til at arbejde tilsvarende begavet med data. Indsamlingsorganisationerne skal leve af dem i fremtiden – altså tilgængelige data – og ikke mindst af at sætte et velfungerende brugerinterface ovenpå. Alle organisationer har samme data tilgængelige og denne kampagne viser hvor langt man kan komme med snusfornuft.

Hos SOS Børnebyerne siger kampagneleder Jakob Kjøller:

- Vi er enormt stolte over prisen. Vores ambition har fra starten været at gøre det så let som muligt for indsamlerne at deltage. De yder en kæmpe indsats ved at gå på gaden, så børnene ikke behøver at leve der, og vores job er ganske enkelt at gøre det så let og sjovt som muligt at deltage, så alle får en god oplevelse. Indsamlere såvel som givere.

I juryen sad Anne Glad (livstilsekspert), Trines Sisbo (chef for privatmarkedet, Kræftens Bekæmpelse), Martin Schultz (partner og grundlægger af Plant), Tomas Gorrissen (partner, Responsive AS),  og Robert Hinnerskov (generalsekretær ISOBRO)