Apple, Netflix og Facebook topper en ny rangliste over de unge danskeres favorit-varemærker. 

Bag står analysehuset YouGov, der ved hjælp af sit Brandindex har rangeret de varemærker, som har den højeste Word Of Mouth (WOM)-score (altså de brands, der tales mest positivt om) blandt danskere mellem 18 og 34 år.

De unges liste er generelt domineret af streamingtjenester, sociale medier og teknologivirksomheder.

Design- og tech-giganten Apple topper listen med en WOM-score på 68,9 pct. tæt fulgt af Netflix med en score 66,6 pct., mens Facebook kommer på tredjepladsen med en score på 63,8 pct..

Listen domineres generelt af udenlandske mastodonter, men danske MobilePay indtager en ganske flot fjerdeplads med en WOM-score på 62,6 pct.. 

Norske Rema 1000, der har et meget stærkt brand i Danmark, kommer lige akkurat kommer med i toppen på en tiendeplads.

HBO på vej frem

Streamingtjenesten HBO Nordic, der bl.a. står bag succes-serien Game of Thrones, er det brand, der har forbedret sin WOM-score mest (7,7 procentpoint) i år.

H&M er den anden højdespringer. Den svenske gigant har forbedret sin WOM-score med fem procentpoint i 2017 fra 41,9 til 46,9. Viaplay, IKEA og Tryg alle har forbedret deres score med 2,4 procentpoint.

De unges ranking er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex WOM-score, blandt alle de varemærker, som respondenterne har hørt noget positivt om (det kaldes positiv buzz) blandt de 18-34 årige.

YouGov har kun taget de brands med, som har opnået minimum 300 interview i perioden for dataindsamling, der strækker sig fra 1. september 2016 til 31. august 2017.

Du kan selv læse mere om YouGov BrandIndex her.