Analysevirksomheden YouGov er i luften med listen over de varemærker/brands, som danske kvinder havde det bedste indtryk af i 2017.

Listen adskiller sig på flere punkter fra den ”kønsneutrale” af slagsen, som vi omtalte tidligere på året.

Top 3 udgøres godt nok af de samme brands: Rema 1000, LEGO og MobilePay, men der er byttet lidt rundt på rækkefølgen.

Det betyder, at LEGO er de danske kvinders favoritbrand, men Rema 1000 på andenpladsen haler ind på klodskæmpen. MobilePay er for første gang blandt de danske kvinders tre favoritbrands.

Resten af Top 10 domineres af brands fra fødevarebranchen såsom Lurpak, Änglamark, Anthon Berg, Kærgården og Rynkeby, som du kan se herunder:

Placering

Brand

Impression-score

1

LEGO

60,1

2

Rema 1000

58,5

3

MobilePay

55,5

4

Matas

52,4

5

Lurpak

50,6

6

IKEA

50,2

7

Änglamark

49,9

8

Anthon Berg

49,6

9

Kærgården

46,2

10

Rynkeby

45,4

Rejsekort og Totalkredit på vej frem

Retter man blikket mod de brands, der er på vej fremad, springer Rejsekort i øjnene.

Efter en del forsinkelser, bøvl og andre børnesygdomme kan brandet således glæde sig over at være sidste års højdespringer hos de danske kvinder.

Totalkredit er den anden højdespringer på listen, som er gået fra en negativ til positiv impression-score i 2017.  

Totalkredit endte i februar 2016 i et stormvejr efter at varsle højere bidragssatser for kunder hos Nykredit og Totalkredit og fik megen negativ PR og omtale i 2016 som følge deraf.

Nu er Totalkredit (men også Nykredit, som også er på Top 10 -listen over højdespringere) tilsyneladende på vej op igen. Det kinesiske smartphone-brand Huawei, der har fået sig positioneret som et pris- og kvalitetsmæssigt godt alternativ til fx Apple, havner på tredjepladsen over højdespringerne i 2017.

Mænd og biler

Nu skal alt jo ikke handle om kvinder, så YouGov har også leveret listen over de danske mænds favoritbrands i 2017.

Her kommer LEGO også ud på toppen, ligesom Rema 1000, MobilePay, Lurpak og Anthon Berg går igen på såvel mændenes som kvindernes Top 10-liste over favoritbrands, men så stopper ligheden også.

Resten af pladserne i mændenes Top 10 udgøres af bilmærker med Mercedes-Benz som topscorer med en fornem andenplads. Herefter følger Volvo, Audi, BMW og – endelig – gode gamle Volkswagen, der ser ud til at være kommet langt siden Dieselgate rystede brandet.

Danske mænds Top 10:

Placering

Brand

Score

1

LEGO

56,9

2

Mercedes-Benz

46,8

3

Rema 1000

46,5

4

Volvo

45,5

5

Audi

45,2

6

Lurpak

42,0

7

BMW

40,5

8

Anthon Berg

40,3

9

MobilePay

40,1

10

Volkswagen

40,0