Two out of three ain’t bad, sang legendariske Meat Loaf tilbage i 1978, og den kan de roligt synge med på hos vinderen af Dansk Reklame Films pris "Årets Biografreklame 2017".

Vinderannoncøren er Carlsberg, som dermed for andet år i træk – og altså to gange ud af tre mulige – kan glæde sig over at stå bag årets bedste biograf-reklame.

Prisen er indstiftet af Danske Reklame Film og blev i øvrigt i premiere-året vundet af Rådet for Sikker Trafiks reklamefilm ”Balletten”, som Bates Y&R stod bag.

Sidste år tog Carlsberg prisen med filmen If Carlsberg Did Haircuts, og forleden gentog bryggeriet succesen, da Dansk Reklame Films kundeklub, Cinematastic Commercial Club, mødtes for at se forpremiere på den Oscar-nominerede film The Posts og for at deltage i – og overvære – kåringen af Årets bedste Biografreklame.

Og det blev altså Carlsberg, der igen løb med æren. Denne gang for filmen ”The Danish Way” med den danske Hollywoodstjerne Mads Mikkelsen i hovedrollen.

Moderne filosof

- Med Mads Mikkelsen i front har vi fundet den rette person til Carlsberg. En international profil kendt for at gå ambitiøst til opgaven og udkomme med høj kvalitet – sådan som vi også gerne vil se os selv på Carlsberg, siger Marketing Manager Jeppe Boel og tilføjer:

- De første film: The Danish Way (Carlsberg Pilsner) og Sharing (Carlsberg 1883) har begge vist, at vi kan bygge både god storytelling, men også produktrelevans ind i universet - samtidig med at Mads fungerer som en moderne filosof, der konstant reflekterer over det at være dansk – og hvorfor vi skal være stolte af at være danske,

Han tilføjer, at årets felt af nominerede er et godt eksempel på, at vi er gode til storytelling i Norden – og ønsker i samme åndedrag tillykke til de øvrige nominerede annoncører og film, som var:

- Ørsted med filmen Love Your Home

- Rådet for Sikker Trafik med filmen Boble

- Volvo med filmen Moments og

- McDonald’s med filmen Happy Day

Vigtig storytelling

De nominerede film udvælges ud fra de reklamefilm-tests, som Dansk Reklame Film kører hen over året.

I det forgangne år har 37 film været testet, og ud fra testresultaterne har man fundet frem til de fem, der scorerede højst på erindring og liking blandt biografgængerne i 2017.

Den endelige vinder finder medlemmerne af Dansk Reklame Films kundeklub, Cinematastic Commercial Club, hvis medlemmer i vidt omfang omfatter annoncører og personer fra mediebureauerne.

Og prisen er vigtig, lyder budskabet:

- Hos Dansk Reklame Film sætter vi en stor ære i at hylde de annoncører, som fortsat bruger biografmediet til deres vigtige storytelling. For mange annoncører er det afgørende at kunne fortælle historier, der gør indtryk - historier, der sikrer erindring og opmærksomhed, siger Carsten Ellemo, Dansk Reklame Films direktør, og tilføjer:

- Det kan være svært ved hjælp af et syv sekunders reklamespot. Effekten fra det store lærred samt fantastisk lyd, gør at erindring og liking oftest scorer højt. Derfor kårer vi fortsat årets biografreklame.

Se vinderen og de øvrige nominerede herunder.

Carlsberg – The Danish Way

Volvo – Moments

McDonald’s – Happy Day

Ørsted – Love Your Home

Rådet for Sikker Trafik – Boble