I fjor gik Dansk Reklame Film i luften med en ny pris, Årets bedste Biografreklame, hvor vinderen blev Rådet for Sikker Trafiks reklamefilm ”Balletten”, som Bates Y&R stod bag.

Den blev hædret foran fire andre reklamefilm, der var sluppet gennem nåleøjet og med i finalen.

Kriteriet for at komme med i dette selskab var enkelt:

Det var nemlig de film, der havde klaret sig bedst i Dansk Reklame Films løbende tests af biografreklamer.

Publikum bestemmer

Det er samme fremgangsmåde i år, hvor Dansk Reklame Film har testet 41 reklamefilm og fundet frem til de fem, der scorerede højst på erindring og liking blandt biografgængerne i 2016.

Den endelige vinder finder medlemmerne af Dansk Reklame Films kundeklub, Cinematastic Commercial Club, hvis medlemmer i vidt omfang omfatter annoncører og personer fra mediebureauerne.

Vinderen får – udover hæderen naturligvis – et lille trofæ og gratis reklameplads i en periode.

Du kan se de fem finalist-film her:

If Carlsberg did haircuts

Bureau: 72andSunny

Produktionsselskab: Division

Instruktør: François Rousselet

Forsvaret: Kan du træffe beslutninger under pres?

Bureau: Ogilvy Danmark

Produktionsselskab: Lo & Behold

Instruktør: Christian Bonke

Telmore: Serier, streaming & løgne

Bureau: VICE / Virtue

Produktionsselskab: VICE / Virtue

Instruktør: Kristian Boysen

Det piv-uhygglige gavepapir

Bureau: Wibroe, Duckert & Partners

Volkswagen: Then. Now. Always

Bureau: DDB