En stor del af danskerne pulser stadig løs på smøgerne, selvom alle godt ved, at stimulansen ikke ligefrem udvirker mirakler for sundheden.

Det sker endvidere på trods af masser af velmenende oplysningskampagner igennem årene, og nu er Kræftens Bekæmpelse – i samarbejde med reklamebureauet Sunrise – i luften med en ny en af slagsen.

Her droppes den løftede pegefinger og i stedet forsøger man at motivere rygere til at droppe den helbredssvækkende vane.

Det skal ske via rygestopværktøjet e-kvit, der som udgangspunkt skal rekruttere 5.000 af disse rygere og få dem til at kvitte tobakken, hvilket bakkes op af en interessant, kreativ platform.

Den blev konstrueret, efter bureauet Sunrise gennemførte interviews med rygere for at finde indsigter omkring kampagnens problemstilling og afprøve forskellige strategiske og kreative greb.

- Den endelige kampagne er på mange måder et opgør med anden rygeafvænningskommunikation, siger Jeppe Bo Ebstrup, partner i Sunrise.

- Vi taler til rygerne og imødekommer deres oplevelse af, at rygestop kan være en hård omgang. Til gengæld lokker vi med en temmelig håndgribelig gulerod for enden af tunnelen. En heldig person, der holder sig røgfri i marts med e-kvit, kan nemlig vinde en drømmerejse til 50.000 kr., fortsætter han.

Digital ryge-afvænning

Kampagnen er primært digitalt funderet. Opmærksomheden skal skabes gennem film, som så bakkes op af mere rekrutterende værktøjer i form af displaybannere og ikke mindst aktivering via SoMe.

- Kampagneudviklingen har været en spændende udfordring for os, fortæller projektleder Aske Panduro fra Kræftens Bekæmpelse.

- Vi har med denne kampagne talt direkte til rygerne, anerkendt deres startproblemer og serveret en rigtig god anledning til at stoppe. Og det sker på en underholdende og meget involverende måde, hvor der tilmed stilles en stor præmie på højkant, fortsætter han.

Kampagnen kører hele februar måned, men allerede nu er kampagnens målsætning på 5.000 tilmeldinger nået.

- Det er selvfølgelig meget tilfredsstillende og bekræfter, at vi med et grundigt strategisk forarbejde og en stærk, kreativ idé er lykkedes med at aktivere målgruppen, siger Jeppe Bo Ebstrup.

Kampagnens filmiske omdrejningspunkt er skabt i samarbejde med M2 film, producer Jan P og instruktør Rasmus Pilgaard.

Medieplanlægningen er lavet i samarbejde med IUM, mens kampagnen på de sociale medier er udviklet i et samarbejde mellem Sunrise og Kræftens Bekæmpelses egne folk. 

Du kan besøge kampagnesitet her, og se den omtalte kampagne-film herunder: