KLUMME: Black Friday nærmer sig med raske skridt. Det er faktisk allerede på fredag, den store salgsdag på nettet løber af stablen.

Og interessen kredser blandt andet om, hvorvidt tilbudsfænomenet topper i år, og om advarsler om negative konsekvenser for hele julehandlen bliver en realitet?

Alle vore data bekræfter, at forbrugerne er meget beviste om Black Friday og afventer selve dagen. Det spiller ind, at danskerne handler langt mere planlagt end før. De er igennem en lang researchproces med mange kilder, hvor de orienterer sig både online og offline om mulighederne, før de køber.

Det bekræfter de nyeste data fra Mediabrands’ Retail Buying Study (læs mere om det nederst, red.)

Detailhandlens Black Friday kampagner skal i år tage højde for, at de sociale medier som inspirationskilde til købsbeslutninger er mere end fordoblet på 2 år (fra 7 pct. til 18 pct.). Det er især Facebook, YouTube og Instagram, som er blevet vigtige inspirationskilder. Samtidig ser vi, at den traditionelle tilbudsavis falder betydeligt i relevans. Et fald på 25 pct. på 2 år, ifølge Retail Buying Study.

Taber Black Friday pusten?

Flere faktorer kan imidlertid føre til, at Black Friday succesen muligvis taber lidt af pusten i år:

• Sidste år så vi spæde modreaktioner mod Black Friday. Modvilje mod forbrugerisme på debatsiderne og sociale medier. Det kan udvikle sig til større modvilje mod storshopping og begrebet Black Friday. 

• Danskernes elsker jo tilbud. Vil vi opleve, at de muligvis har luret Black Friday og konkluderer, at tilbuddene ikke er så gode?

• Flere nye tilbudstemaer trænger sig på, som kan tage luften ud af Black Friday – f.eks. Singles Day, som var i lørdags.

• Ødelægger Black Friday nu så meget af julehandlen, der foregår til fuld pris, at detailhandlen selv trækker lidt i håndbremsen i år?

Og det skriver jeg uagtet, at Dansk Erhverv spår en rekordstor julehandel, hvor vi danskere forventes at bruge 4.100 kroner mere på gavekøbet end sidste år.

Ny tilbudslogik på vej?

Vi forventer, at Black Friday udruller sig til en hel uge – en ”Black Week”. Det var undervejs allerede i 2016, målt på annoncering og omtale.  Det giver god mening for detailhandlen at udfolde eventen og temaet, og det er i øvrigt uhensigtsmæssigt for detailhandlen at annoncere op til én udsalgsdag.

Vi holder øje med, om Black Friday-bølgen kan ende med at forrykke hele vinterens indarbejdede indkøbscyklus, der kulminerer med et januarudsalg. Ikke mindst, hvis ”Singles Day” den 11. november bliver en faktor.  Mange uger med tilbudskrig op mod jul kan godt gå hen og udløse en ny tilbudslogik. 

Fakta

Om Retail Buying study

• Nordic Retail Buying Study er et omfattende studie, som Mediabrands med specialenheden iRetail har udført siden 2011 på tværs af samtlige brancher og retailers.

• Studiet er en analyse af den nordiske detailhandels digitale udfordringer nu og i fremtiden.

• Det omfatter alle aspekter af købsadfærd, kilder til køb og ikke mindst detailhandlens udnyttelse af alle digitale faktorer og virkemidler, der presser sig på.