Der bliver investeret voldsomt i kunstig intelligens, eller AI (Artificial Intelligence), og i udviklingen af området i disse år

En af de virksomheder, der skyder masser af penge i udviklingen, er CRM-virksomheden Salesforce, en anden er it-giganten IBM.

Hos IBM er Watson krumtappen, mens Salesforce har døbt deres tilgang til kunstig intelligens Einstein.

Intet at frygte

Nogle er utrygge ved AI, men Salesforce gør meget for at hamre en tyk pæl igennem frygten for, at kunstig intelligens skal erstatte medarbejdere.

Tanken er derimod at give nogle af medarbejderne bedre muligheder for at hellige sig emner, der er strategisk vigtige for virksomheden eller give mulighed for at de kan gå i en retning, hvor deres evner og ressourcer er bedre anvendt.

- Der bliver talt meget om AI og CRM generelt set. Hvad vi også bør tale om i forhold til salg og marketing er predictive analysis, altså evnen til at forudse og finde hårde facts, siger  Michael Zink, Regional Vice President & Country Manager, Salesforce Danmark

Han mener, at sælgerne med evnen til at analysere og se præcis, hvor i kunderejsen, kunden befinder sig, kan tage bedre beslutninger, følge de stærke leads, slå til på det rigtige tidspunkt med det rigtige tilbud og prioritere deres indsats.

- Det vil give en afgørende forskel. Tænk på 80/20 reglen. Hvis man nu kan sælge 80 pct. af det, man gjorde før, på 20 pct. af den tid, man tidligere anvendte, fordi kunderne er prioriteret og du ved, hvad de kigger efter, og du har hårde fakta til rådighed. Så tror jeg alle er glade. For det gavner både kunder, sælgere og virksomheder, siger Michael Zink.

Salg og marketing i symbiose

Tanken bag er bl.a. at se salg og marketing som én enhed og støtte beslutningerne gennem hårde data og avanceret analyse.

Områder som Salesforce mener, der vil blive afgørende i fremtidens CRM inden for service og detailhandel.  Og måske er der noget om snakken. I hvert fald har kunder som JYSK, Alm. Brand, CocaCola og Dunkin’ Donuts meldt sig under fanerne.

- Rigtigt mange kunder har gjort deres hjemmearbejde online, inden de henvender sig til virksomheden og er klar til at købe, hvad enten det er fysisk eller i en webshop. Det vil sige at den normale salgsproces er bypassed og købsoplevelsen og relationen indtager en vigtigere position, Så at adskille marketing og salg, er bare ikke længere en fornuftig tilgang, slutter Michael Zink.