Taler Hyundai til de unge? Naaa...Og så alligevel.

Gennem de senere år har brandet været igennem en målrettet udvikling, så der i dag - både hvad angår design og holdbarhed - ikke længere er meget ”billig koreaner” over en Hyundai. Målet er at få nye og yngre målgrupper i tale.

- Vi har godt fat i de mere modne kundegrupper, men Hyundai har ambitioner om at blive det stærkeste asiatiske bilbrand, så derfor arbejder vi også i Hyundai Danmark på at gøre brandet mere interessant og relevant over for et yngre publikum, siger Annegrethe Skovby, der er pressechef hos Hyundai Danmark.

Et af initiativerne på dansk grund er et samarbejde med Melvin Kazooka, der vandt DM i stand-up i 2017.

Annegrethe Skovby fortæller, hvordan den idé opstod – og om en videooptagelse sammen med forfatter og motorjournalist Christian Frost på Sturup Raceway i Sverige, der ikke gik helt efter planen.

Ambassadør-aftale på plads

Det hele startede med, at Hyundai sidste år fyldte 25 år i Danmark.

- Det skulle selvfølgelig fejres, og i forbindelse med festen var der underholdning bl.a. med Melvin Kazooka, siger Annegrethe Skovby og fortsætter:

- Det gik rigtig godt, og Melvin var super-god på scenen, så bagefter talte vi om, at han ville være god at have som brand-ambassadør, når vi nu skulle i gang med at tale mere til de yngre målgrupper.

Hyundai-folkene inviterede derfor Melvin Kazooka ind på kontoret for at høre, om man kunne sætte en god løsning sammen, og efter et par møder faldt tingene på plads - netop som man har lanceret den nye i30 N - Hyundais svar på en hidsig GTI’er.

- Det er en bil, der kunne være interessant for en yngre målgruppe, så vi får den idé at tage Melvin med til Sturup Raceway i Sverige til lidt hygge-race i den hidsige Hyundai i30 N - alt imens vi tager interviewet i bilen.

Stop lige...

Bag rattet sidder motorjournalist og forfatter Christian Frost og stiller en masse spørgsmål, mens han styrer i30 N igennem Sturups mange sving.

Og det går fint – set up’et giver fine muligheder for at vise, at brandet har flyttet sig og fået lidt mere fart på med bl.a. et mere dynamisk og ungdommeligt design af bilerne, så Christian Frost giver den gas.

- Men pludselig bliver Melvin sløj, og det ender med at han må ud og kaste op undervejs. Han giver imidlertid tilladelse til, at vi bruger optagelserne i videoen, så man må sige, at den blev en smule anderledes, end den oprindelig var tænkt, siger Annegrethe Skovby.

At dømme efter de første reaktioner på Facebook, ser videoen ud til at ramme målgruppen meget godt. På få dage er den nået ud til tæt ved 55.000 personer, hvor flere end 30.000 har set videoen færdig.

Kommer vi til at se mere fra Hyundai og Melvin?

- Ja, helt bestemt. Vi har flere videoer i pipeline, og så kommer der til at køre en række forskellige tiltag på primært de sociale medier. Humor er stadig omdrejningspunktet, men vi håber da, det går lidt mere efter planen næste gang, slutter Annegrethe Skovby.

Se den korte version af videoen med Melvin Kazooka her – efterfulgt af 3.45 minutters-udgaven.