Sig navnet: Jaguar. For dit indre øje ser du måske en racing green Jaguar i et engelsk landskab med bølgende bakker. Ved rattet sidder en moden mand med kørehandsker og gråsprængt hår under sixpencen.

Det er bilmærkets arv, og den side af brandet, de fleste kender - men nu skal der også fortælles mere tidssvarende historier. Og det sker bl.a. i ny kampagne i forbindelse med lanceringen af Jaguars nye SUV – Jaguar E-PACE. 

Modellen slår ned i et voksende segment af SUV'er og skal også lokke nye købere til. I en målgruppe, som aldersmæssigt ligger nærmere de 30 end de 60.

Kampagnen bygger på crowdsourcing, den er skabt for Jaguar Land Rover Sverige, og den drives af det danske bureau Cosmic People.

Kører i to faser

Opgaven har været at producere 30 sekunders levende billeder, som med kreative klip, naturtro lyd og et poetisk eller urbant udtryk tydeligt signalerer Jaguar - men som også tager et tydeligt afsæt i brandets fornyelse under temaet ”Disturb the Peace”.

- Sammenlagt har projektet haft 545 tilmeldte deltagere og har fået 71 bud på den kommende kampagnefilm, fortæller Jaguar Land Rovers svenske marketingchef Ebba Jeppsson.

Kampagnen aktiveres via de sociale medier, og udvælgelsen foregår i to faser. I den første bedømmer en jury bidragene og har til opgave at barbere 71 film ned til fem, hvorefter offentligheden og juryen tilsammen finder de allerbedste til kampagnen.

Ebba Jeppsson siger om baggrunden for den anderledes tilgang:

- Med Jaguar E-PACE vil vi bryde med de fastgroede forestillinger om, hvad en Jaguar er. Og vores kampagne følger i samme spor, i og med at det også bryder med den måde, vi tidligere har valgt at markedsføre Jaguar på.

Løsninger med højt niveau

Og hun er imponeret over kreativiteten og kvaliteten af de film, som er blevet udvalgt:

- De film, vi har valgt ud, er spændende og nyskabende. Derfor ser vi frem til, at så mange som muligt går ind og ser de film, vi lægger ud og er med til at afgøre, hvilke film der skal bære vores kampagne.

Hos Cosmic People siger CEO Pernille Simmelkiær:

- Jaguar er et ikonisk brand. Så meget desto vigtigere, at annoncører som Jaguar går forrest og udvikler content på en helt ny måde. Samtidig har processen bevist, at man med crowdsourcing ikke kun får mange kreative løsninger på kort tid. Premium brandet har også fået løsninger på et højt, højt plan, både hvad angår kreativitet og production value.

Du kan se de fem crowdsourcede Jaguar-film her.

Nummer 1

Nummer 2

Nummer 3

Nummer 4

Nummer 5