Ejendomsmæglerkæden Nybolig har i øjeblikket en af sine største succeser på Facebook målt i organisk reach og engagement med en julekalender.

- Julen er altid en udfordring, når man laver content til sociale medier. På den ene side bør man lave et eller andet, som knytter sig til højtiden, men tit bliver det lidt konformt, fordi det meste ser ens ud. Man vil jo gerne lave noget, der virker. Derfor lod vi os inspirere af content, som havde performet godt tidligere, siger Lara Såby Nørgaard, der er Digital & Marketing partner i Nybolig.

Nogle af de posts, der generelt performer godt for Nybolig og har stor organisk reach, og som involverer følgerne, er hammerslagsquizzer, hvor fans bliver opfordret til at gætte en række boligpriser.

-Vi ved, at danskerne interesserer sig rigtig meget for boligpriser og derfor var det interessant at sætte strøm til denne interesse. Samtidig havde vi et ønske om at lave noget content, der er tæt på vores kerneforretning, siger Lara Såby Nørgaard.

- Konceptet er meget simpelt. Vi har lavet en julekalender med 24 låger, hvor man hver dag skal gætte en boligpris angivet ved en ud af tre emojis eller en kommentar. Princippet er, at man i morgendagens låge får det rigtige svar og derved fastholder vi folk til at deltage, fortsætter hun.

Kommer bredt ud

Det relativt enkle koncept har vist sig at være ganske effektivt. Allerede i den reklamerende post for julekalenderen, som blev lagt på nogle dage før 1. december, skrev mere end 200 i kommentarfeltet, at de enten agtede at deltage, eller de taggede nogle venner.

Efter første uge kan Nybolig konstatere, at hver låge har mellem 1.000-2.000 interaktioner, fordelt mellem likes, kommentarer og delinger. Og kadencen holdes.

Med julekalenderen er det lykkedes Nybolig at forøge fanbasen med over 500 følgere, uden at det har været et krav at følge siden for at deltage i julekalenderen.

Idéen til julekalenderne er opstået internt på Nyboligs arbejdende redaktion, der omfatter repræsentanter på tværs af presse, content, SoMe og data.

Implementering og eksekvering står Nybolig også selv for.

Stort engagement

Ifølge Nyboligs social lead, Niels Peter Raursø opfylder julekanderen kriterierne for godt content, samtidig med man er relevant over for sin målgruppe.

-Julekalendernes posts er ikke specielt kommercielle, det handler i bund og grund om Nyboligs kerneforretning, og vi får samtidig vist nogle af de boliger, vi har til salg. Vi rammer folks trang efter hurtig og uforpligtende underholdning med en ret beskeden præmie, hvor vi udtrækker en vinder om ugen, der får et gavekort på 1.000 kr. Samtidig er det også værd at bemærke, at julekalenderen har et stort organisk reach, siger Niels Peter Raursø og fortsætter:

-Ud over et højt organisk reach på mere end 30.000 per post, sikrer et relativt lille boost på under 2.000 kr., at hver post får et reach på omkring 100.000 danskere. Her må vi takke brugernes store engagement, slutter han.