Under mottoet "You can never be too generous" sender Anthon Berg igen i år sammen med Arriva studerende gratis hjem til jul.

Det sker for tredje år i træk med togvogne, folieret i pink og yderligere dekoreret med iskrystaller, julegran og stjerneskud - samt et stort emblem med teksten: ”Den generøse julerejse”.

Det er kommunikationsbureauet Essencius, der står bag kampagnen, og i dette års udgave tager parterne fat i en solvertising-tilgang - altså tilbyder en løsning på en problemstilling. Eller en udfordring, som det hedder.

Kampagne-konceptet tager dermed skridtet videre fra den hidtidige goodverting-tilgang, hvor danske studerende fik gratis transport hjem til jul mod at betale med smil, kys, kuffertløft og komplimenter, til en indsats for at dele sin jul med andre, som ellers ville sidde alene.

Og det er - i studenterkredse - et problem for internationale studerende, viser en undersøgelse, som Anthon Berg har gennemført i samarbejde med Københavns Universitet og Studenterhuset i København.

Ingen at danse om træet med

Undersøgelsen, der afdækker 200 internationale studerendes juleplaner, viser, at mere end halvdelen skal være i Danmark henover julen, men kun 30 procent af dem har nogen at danse om juletræet med.

Marie Skjelbo Justesen, der er  kommunikationsansvarlig hos Studenterhuset, siger, at det er en udfordring, man har stort fokus på:

- Vi ved fra tidligere undersøgelser, at internationale studerende er meget interesserede i dansk kultur og traditioner, men at de generelt har svært ved at få danske venner. Det er en tendens, vi arbejder hårdt på at ændre i Studenterhuset.

Af samme årsag har Anthon Berg i år valgt at give de 600 studerende, der får plads på dette års gratis juletog et særligt incitament til at dele deres jul med deres medstuderende, som ellers ville sidde alene.

- Intet er mere generøst i julen end at dele den med andre, og især internationale studerende, der er lang fra deres familie, har svært ved at finde et julehjem. Det er en udfordring, vi meget gerne vil være med til at løse, og derfor belønner vi de studerende, der vælger at dele deres jul med en medstuderende: De får plads foran i køen til de eftertragtede billetter, siger Rikke Crown, der er senior Brand Manager hos Anthon Berg, om tiltaget.

Skal leve op til fine resultater

Dette års kampagne er målrettet både studerende og forældre og eksekveres på tværs af Facebook, online-medier, print-medier og blogger-samarbejder og - som noget nyt - med et særligt fokus på medier til studerende, som naturligvis opfordres til at bakke op om og sprede budskabet.

Kampagnen deles yderligere via en mini-film med bred eksponering i Arrivas busser, tog og på perroner, og i december vil Anthon Berg på Facebook-siden løbende opfordre danskerne til at dele julen på forskellige måder.

Her foregår også selve bookingen af billetter, hvor de studerende vælger, hvordan de vil dele deres jul med fx småkager, kram, kaffe - eller ved at invitere en medstuderende hjem til jul.

Siden 2013, hvor toget blev fløjtet af sted for første gang, har initiativet og kampagnen skabt massiv mediedækning, vundet en PR Tiger i 2014 og været i finalist ved Digital PR Award 2015.

Se dette års kampagnefilm herunder og læs et udpluk af resultaterne af "Den Generøse Julerejse"-kampagnerne fra 2013 og 2014 her.

2014

- Over 170 presseklip i landsdækkende og lokale print, online og webmedier

- Dækning på nationale og regionale TV-stationer.

- Samlet eksponering via presseomtale: 2,7 mio. læsere.

- Samlet PR og SoMe-reach for kampagnen: 20 mio. personer.

- Over 3.000 søgte om billetter (app’en blev lukket ned hurtigt, da en af ruterne var udsolgt på 4 minutter).

- ROI: 5 til 1

2013

- Over 140 presseklip i landsdækkende og lokale print, online og webmedier.

- Samlet eksponering via Arrivas kanaler: 6 mio.

- 8.050 nye likes på Facebook.

- Booking-applikationen blev spredt til mere end 335.000.

- Samlet eksponering via SoMe: 3,5 mio.