Lørdag den 17. oktober valgte en medarbejder fra cykelforretningen A-H Cykler at tage sin femårige søn med på arbejde.

For at motivere knægten og lave lidt sjov i gaden, postede faren, Allan, et opslag på A-H Cyklers Facebook-profil, hvor han skrev, at han ville give en kr. pr. like inden klokken 14.00, så sønnen, Victor, kunne få en god tur i Fætter BR efter endt arbejdsdag.

Og det blev lynhurtigt et viralt hit. Antallet af likes endte på intet mindre end 33.668.

Ifølge Jan Christiansen, ekspert i brugen af sociale medier, undervurderede faren flere effekter på Facebook, da han kækt slog sig løs på det sociale medie.

- Facebook er uhyggeligt godt til at sprede og aktivere CSR-lignende budskaber. Danskerne elsker at hjælpe David mod Goliath, altså Victor mod den kække far Allan. Danskerne vil gerne dyrke janteloven ved at like og dermed sige kærligt til faren: Nu ikke så kæk, siger Jan Christiansen.

Masser af rækkevidde på FB

Faren finder i øvrigt i løbet af dagen ud af, at Facebook-postet spredes lynhurtigt. Det sker, da Ekstra Bladet kontakter ham kl. 13.

Han beder dem om ikke at offentliggøre deres historie før efter kl. 14, da han er bange for, at det vil eksplodere med likes.

- Desværre er der også lidt malurt i bægeret, da hver gang noget sådan sker, så vil der altid være nogen, der vil beskylde faren eller virksomheden for, at dette var et gennemtænkt reklamestunt for cykelbutikken, endda så meget at han føler sig nødsaget til at udsende en opdatering.

Og hvad kan vi lære af det?

- Jo, uanset hvad, så viser historien, at man stadig kan opnå god opmærksomhed og dermed rækkevidde på Facebook, hvis man har det gode indhold. Derudover ender historien jo lykkeligt, da Knæk Cancer får halvdelen af pengene og sønnen får en skøn tur i Fætter BR, slutter Jan Christiansen.