En politianmeldelse for vildledende markedsføring for otte år siden koster nu tv-udbyderen Canal Digital en bøde på 250.000 kroner.

Sagen drejer sig om to TV-reklamer, tre bannerreklamer og Canal Digitals egen hjemmeside, hvor selskabet reklamerede for tv-pakker til henholdsvis 99 kroner og 149 kroner om måneden – men uden at oplyse forbrugerne tilstrækkeligt klart om, at de også skulle betale en halvårlig kortservice på 389 kroner.

Alle reklamerne blev vist i efteråret 2009, og i januar 2010 meldte Forbrugerombudsmanden Canal Digital til politiet for overtrædelse markedsføringslovens forbud mod vildledning.

Når dommen først falder nu, hænger det sammen med, at man bl.a. har afventet EU-domstolens besvarelse af syv spørgsmål om de EU-retlige regler på området - spørgsmål som Canal Digital selv ønskede besvaret inden straffesagens afslutning.

Den præjudicielle afgørelse fra EU indgår i Retten i Glostrups samlede vurdering af sagen, oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, hvoraf det også fremgår, at Retten i Glostrup har lagt vægt på, at udgiften til den månedlige kortservice udgjorde ”en ikke ubetydelig merpris i forhold til den samlede pris på abonnementet.”

Tæt på at anke

Hos Canal Digital ærgrer man sig over bøden, der imidlertid er blevet nedsat med 50 procent i forhold til det oprindelige krav fra Forbrugerombudsmanden.

- Vi har været meget tæt på at anke dommen, for vi mener ikke, at vi har vildledt nogen kunder, og vores jurister er da også forundrede over, hvor langt dommeren er gået, da Forbrugerombudsmanden i dag ikke håndhæver de samme prisinformationsprincipper som i 2009. Men det er både dyrt og krævende for en mindre organisation som Canal Digital Danmark, at blive ved med at forfølge sagen, og derfor har vi valgt at betale bøden, siger kommunikationsdirektør i Canal Digital, Catja Middelboe Andersen i en pressemeddelelse.

Hun tilføjer, at Canal Digital i 2009 havde en tilfredshedsgaranti, så alle nye kunder kvit og frit kunne sige deres abonnement op inden to måneder, hvis produktet ikke levede op til forventningerne, eller de fortrød deres køb.

- Det var en tryghed, vi gav til alle vores kunder, og derfor var det rent praktisk ret svært for kunder at blive vildledt, og vi havde da heller ikke nogen klager over det. I dag har vi gjort vores priser helt enkle, og vi var også den første tv-udbyder, der skrottede kortservice-afgiften som denne sag netop handler om.

Men Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, er ikke i tvivl:

- Prisen er vigtig, når forbrugerne skal vælge tv-abonnement. Derfor var det vildledende markedsføring, at Canal Digital ikke oplyste klart og tydeligt om den halvårlige kortservice. Det fik tv-pakkerne til at se billigere ud, end de var, siger hun.

EU-afgørelsen kan læses her.