I godt fire år har de syngende østers fra OiSTER været et af de mest positionerende og genkendelige reklame-universer i telebranchen.

Nu er det tid til fornyelse, men frem for at skifte helt ud, så har selskabet valgt at videreudvikle universet. Det sker ved at give karaktererne personlighed og udvikle nye digitale kanaler. Først og fremmest fordi OiSTER gerne vil have endnu bedre fat i de unge.

Men har universets version 1.0 været en succes?

Målt på kendskabsgrad, så er reklamefilmene en kæmpe succes, fortæller OiSTER. Den uhjulpne kendskabsgrad ligger stabilt omkring 40 procent og den hjulpne kendskabsgrad er helt oppe omkring 80 procent.

De tal er målt gennem hele 2014, og er vel at mærke nået med et forholdsvist beskedent budget, lyder der fra selskabet.

– Vi ramte helt klart en nerve med vores meget genkendelige univers omkring de syngende østers. Og hvor de andre teleselskaber er gået efter at lægge flere og flere emotionelle værdier ind i deres markedsføring, så har vi holdt fast i et klart og forståeligt pris-budskab, siger Simon S. Andersen, Head of OiSTER.

– Men selvfølgelig pakket ind i det humoristiske tegnefilms univers. Vi har tilføjet et par figurer gennem årene og skiftet musikgenrer, men grundstenene og genkendeligheden har hele tiden været den samme.

Flere skøre figurer

Østers-universet, et stramt fokus på “bedst til prisen”, sammen med en kontinuerlig topplacering i test af mobil-abonnementer, har i dag gjort OiSTER til et af de mest stabilt voksende lavpris mobilselskaber.

Og selv om det var med nervøs forventning, når man tidligere pillede ved for eksempel musikgenren eller tilføjede nye figurer, så sker der nu en radikal ændring af det eksisterende univers.

Analysen hos OiSTER er, at dels vil man gerne forny sig efter fire succesfulde år, og dels vil man gerne have bedre fat i det yngre segment.

– Vores univers har været suverænt til at ramme meget bredt i den danske befolkning. Men vi kan se en svag vigende tendens hos det yngre publikum. Nok især, fordi TV-mediet efterhånden er mindre effektfuldt overfor denne målgruppe, tilføjer Niels Kiel, Marketing- & Communications Manager hos OiSTER.

– Derfor kommer vi til at udvikle de enkelte figurer med mere personlighed og karakter, og vi kommer til at brede os ud på flere digitale kanaler. Og hvem ved, måske tilføjer vi også flere skøre karakterer.

Det nye univers er udviklet af reklamebureauet CoPlus, får premiere i begyndelsen af marts, hvor også hjemmeside og andre digitale kanaler opdateres.

Se en af de nye film her.