En global, intern kampagne - ”Passion to Improve” – målrettet virksomheden Chr. Hansens medarbejdere i 32 lande har ikke kun nået sine interne mål, men også fået sit helt eget eksterne liv.

Kampagnen, der er skabt i samarbejde med reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, skulle styrke stoltheden, samhørighed, forståelsen og engagementet i på tværs af lande og afdelinger, og de interne mål blev til fulde opfyldt – men ikke nok med det:

Som en ekstra bonus har kampagnen givet masser af genlyd eksternt: Bl.a. har den resulteret i virksomhedens højeste RepTrak Pulse-score til dato, foruden en plads i top 20 over mest populære arbejdspladser blandt danske ingeniører.

- Det lykkedes os at skabe en bedre forståelse på tværs af forretningen og højnet den interne stolthed i virksomheden gennem en fælles kommunikationsplatform. At kampagnen så ender med at blive ekstern og medvirker til vores bedste omdømmemålinger nogensinde, bekræfter jo yderligere kampagnens succes, siger Camilla Lercke Odgaard, Head of Media Relations & Corp. Branding hos Chr. Hansen.

Delbart budskab

Chr. Hansen er med over 3.000 medarbejdere i 32 forskellige lande en af verdens førende producenter på bioscience-området.

Virksomheden er opdelt i tre forskellige divisioner, Food Cultures & Enzymes, Health & Nutrition og Natural Colors, og kampagnen blev skruet sammen som en crossmedia kampagne, der tog udgangspunkt i medarbejdernes passion.

Målet var fra start til slut at gøre medarbejderne til brandambassadører gennem et letforståeligligt og delbart budskab, forklarer Camilla Nordqvist, direktør hos Nørgård Mikkelsen København:

- Iscenesættelsen og perspektiveringen af små som store initiativer i virksomheden giver et stærkt fundament for medarbejdernes stolthed og begejstring. Det giver ejerskab og styrker følelsen af et fælles formål.

Til kampagnen, der bl.a. bredte sig over det globale intranet, sociale medier (Facebook, Linkedin, Twitter og Instagram) samt print, blev der udviklet en række aktiverende elementer, der hver afspejlede og forklarede Chr. Hansens kerneområder inspireret af medarbejdernes passion og egne fortællinger.

Fra Danmark til Australien

- Det var utroligt vigtigt for os, at kampagnen fungerede på tværs af platforme både offline og online for at omfatte og engagere alle medarbejdere i koncernen. Fra lageret til direktionen og fra Danmark til Australien, siger Camilla Lercke Odgaard.

Og det gjorde den: Gennem hashtagget #Proudtoimprove delte medarbejderne deres egne Passion-historier via bl.a. de sociale medier og spredte dermed budskabet.

Det kunne mærkes eksternt – ikke alene leverede Chr. Hansen efterfølgende sit hidtil bedste resultat i den anerkendte profilanalyse RepTrak Pulse, som Reputation Institute står bag, men også andre eksterne resultater, har man kunnet glæde sig over:

- Vi har set fremgang i flere employer brandanalyser herhjemme, fx i Ingeniørens Profilanalyse hvor vi med årets resultat allerede har nået vores 2020 ambition. Så vi er yderst tilfredse med kampagnen, siger Camilla Lercke Odgaard.