KLUMME: Måske har du prøvet den personlige uundværlighedstest. Den er lige så enkel som den er vigtig:

Tag et stort glas (mindst 33 cl.). Fyld det med tempereret vand. Stik din pegefinger helt ned i vandet. Hold den stille i 10 sekunder. Træk fingeren hurtigt op. Efterlader fingeren et hul i vandet, så er du helt uundværlig. Efterlader den blot en lille krusning, så har du i det mindste gjort dig bemærket en stund.

Sådan er det også med reklame.

At tro forbrugere, der ser flow-tv, ser film for at udfylde mellemrummet mellem tv-reklamer, er naivt. At tro, de er kede af, at den reklame, der vises er for kort, før de er tvunget til at se en musikvideo, de selv har søgt, er lige så naivt. At regne med, at de tjekker deres e-mail jævnligt for at se, om der er kommet et nyhedsbrev fra dig, er endnu mere naivt.

Information overload

Det er et pænt udtryk for, at vi bliver begravet i lort. Spørg en kommunikationsrådgiver, hvor mange budskaber vi udsættes for hver dag, og du vil få et astronomisk tal, som alligevel er umuligt at kontrollere. Egentlig lige meget, for alle ved, at det er mange. Især hvis du husker at regne buslangsider og hængeskilte med.

Spørg så samme kommunikationsrådgiver, om du kan få hjælp til en Content Strategi. Du vil se ansigtet lyse op, og før du ved af det, får du ideer der vil gøre en landsdækkende tv-station eller bladredaktion misundelig.

Hvad med at fortælle om dig selv? Det er et ok scoretrick i nattelivet. Men det skal være en opfordring til en, du vil lære at kende. Ikke din strategi for at kede et kæresteemne hjem i seng. For så kan du regne med en succesrate langt under niveauet for din ringeste e-mail.

Hjælp mig dog!

Forbrugere er som de fleste mennesker. De interesserer sig for deres nærmeste. Og for sig selv. Så alt hvad du kan bidrage med, der gør deres liv lettere er godt. Noget der gør hverdagen sjovere.

Gør forbrugeren lidt klogere, smartere, bedre forberedt, mindre forgældet, bedre på ski, mere omsorgsfuld og alt muligt andet, som de tænker på og bekymrer sig om.

Hvis du kan få en katte-video til at styrke båndet til forbrugeren og dine andre kunder, så ok. Men jeg tvivler på det. Altså må der mere til. Frem for alt mere relevans. Mere nærhed. Mere autenticitet.

Sig noget, når du har noget at sige. Del noget, når det er værd at dele. Hav en mening om noget, når du virkelig mener det. Dét virker.

Men husk uundværlighedstesten. Din succes afhænger ikke af, om du er udkommet til tiden i forhold til en fastlagt plan for kommunikationen, men om det du siger og gør falder i god jord hos modtageren. I så høj grad, at de ikke vil undvære det.

– Elementært, tænker du. Fint. Så gør det!