De traditionelle nyhedsmedier har længe været i krise og mere eller mindre desperat har forsøgt at tilpasse sig den digitale virkelighed.

Det er ikke lykkes, og indtægterne fra abonnementer og annoncer er faldet med næsten en tredjedel de sidste 10 år.

Men det er måske på tide at skrue lidt ned for krise-retorikken og i stedet fokusere på de muligheder, den digitale udvikling også medfører?

Et godt eksempel er en ny undersøgelse foretaget af adtech-virksomheden AudienceProject, der ser nærmere på betalingsvilligheden over for online journalistik.

Den viser nemlig, at der er grund til forsigtig optimisme.

Unge vil betale for nyheder

Ikke mindst fordi den viser en vis villighed – især blandt Millennials og yngre målgrupper – til at betale for kvalitetsjournalistik på nettet, og det er jo dem, der tegner fremtiden.

Det gode eksempel er USA, hvor 18 pct. af de 15-25 årige og 30 pct. af de 26-35 årige allerede betaler for onlinejournalistik på trods af de sociale mediers enorme succes som nyhedskanaler.

Dertil kommer, at yderligere ni pct. af amerikanerne i aldersgruppen 15-25 overvejer at betale for onlinejournalistik. Det samme gør sig i øvrigt gældende i Danmark

Det får AudienceProject til at konkludere, at medierne ved at gå målrettet efter de yngre generationer med nyhedstilbud online skræddersyet deres specifikke interesser ”kan bane vej for nye indtægtsstrømme”.

Vil betale for at undgå annoncer

Undersøgelsen viser også, at flere medier måske burde overveje at indføre en abonnementsmodel på deres sites, der giver brugerne mulighed for at læse nyheder uden at blive forstyrret af annoncer.

I hvert fald svarer en relativt stor del af de adspurgte i undersøgelsen, at det vil de gerne. Især i USA, hvor hver fjerde er interesseret. I Danmark er det hver tiende.

Du kan læse meget mere om undersøgelsen her