Sociale medier, kommentarfelter under artikler og nettets utallige debatfora er blot nogle af de steder, hvor indebrændte mennesker får afløb for frustrationer og samtidig ofte glemmer alt, der blot minder om en almindelig høflig omgangstone.

Det er et uvæsen, mener mange, heriblandt Monica Lewinsky, der i tiden efter et meget omtalt praktikophold i Det Hvide Hus, bl.a. har kastet sig helhjertet ind i kampen mod cyber-mobning.

Senest har det resulteret i kampagnevideoen, ”In Real Life”, udviklet i samarbejde med reklamebureauet BBDO New York.

I videoen, der debuterede på YouTube i mandags, gribes kommunikationen af problemstillingen an på en interessant og ganske effektfuld måde.

Et wake up call til alle

De værste online-ytringer rykkes nemlig ud i virkeligheden, hvor skuespillere sviner andre skuespillere til forskellige steder i New York, mens almindelige New Yorkere ser måbende til, og andre – gudskelov – griber ind for at stoppe det.

- Internettet er et fantastisk værktøj, der har åbnet op for en hidtil uhørt tæt forbindelse mellem mennesker og lynhurtig deling af gode ideer, sagde Monica Lewinsky i et interview med AdWeek i forbindelse med den nye film.

- Men i det digitale rum risikerer vi også at miste vores menneskelighed og glemme, at der sidder rigtige mennesker i den anden ende, når vi agerer. Kampagnen er ment som et wakeup call, der skal minde folk om, at vores instinkter for empati og omsorg stadig er stærke. Vi bliver bare nødt til bevidst at udvide den tænkning til også at omfatte online-verdenen, fortsætter hun.

Du kan se den omtalte film her:

Credits:

  • Kunde: Monica Lewinsky / Anti-Bullying
  • Kampagne: In Real Life
  • Bureau: BBDO New York
  • Produktionsselskab: BBDO Studios
  • Instruktør: Win Bates