Den tyske slikproducent Katjes har netop lanceret en kampagne i Danmark, der forsøger at bygge bro mellem to modsatrettede tendenser.

Den første er, at vi spiser mere og mere slik, og den anden er, at vi går stadig mere op i bæredygtighed og fx kødfrie alternativer til hakkebøffer og frikadeller, når indkøbskurven fyldes i det lokale supermarked.

Det er dog som om, vores fokus på bæredygtig produktion og naturlige ingredienser forsvinder, når det handler om slik, der ofte får lov til at være den ”syndige” undtagelse i indkøbskurven blandt de lokalt producerede grøntsager og fairtrade-kaffen.

Derfor forsøger Katjes, der i mange år har været blandt de foretrukne slikproducenter blandt vegetarer, allergikere og andre personer, som foretrækker slik uden gelatine og kunstige smags- og farvestoffer, med kampagnen at vise, at man hverken behøver at gå på kompromis med smag eller principper, når man køber slik.

Ja, det kan ligefrem være et bæredygtigt tilvalg, lyder det fra Katjes.

Herhjemme kører den farverige kampagne på tv, outdoor (billboard og busreklame) og PR. Katjes har samarbejdet med det kreative bureau Antoni fra Berlin om kampagnen, mens Anorak Film har produceret de tilknyttede reklamefilm. MediaCom er mediebureaupartner.

De bevidste forbrugere

I kampagnen portrætteres tre kvinder i et lyserødt univers, der på hver sin måde repræsenterer den bevidste forbruger, som Katjes henvender sig til:

Vegetaren, som ønsker et 100 procent kødfrit produkt, og Flexitaren, som forsøger at begrænse sit kødforbrug.

Dertil kommer den muslimske kvinde, som gerne vil undgå svinekød.

Den del af kampagnen vakte betragtelig opsigt i Tyskland ved lanceringen tidligere på året.

- Katjes er en vegetarisk trendsætter, når det gælder frugtgummislik. Med den nye kampagne ønsker vi især at henvende os til unge kvinder, som spiser sundt, men som ikke vil give afkald på det søde liv, siger Gloria Thyssen, der er International Marketing Manager hos Katjes. 

- Kampagnen skal ikke være en løftet pegefinger, men formidle det positive budskab om, at vegetarisk slik er farverigt, sjovt og lækkert, fortsætter hun.

Den nye Katjes-kampagne gik i luften i Danmark forleden, og du kan se kampagnens tv-reklame herunder: