Køerne er sluppet på græs, sommeren er på vej, og danskerne er klar til sommersalater og kød til grillen.

Men der er forskel på kød og kød - og det er præcis, hvad en ny kampagne fra Friland Økologi netop nu gør opmærksom på.

Kampagnen er skabt i samarbejde med Vizeum, og den aktiveres både online og offline samt med Virtual Reality-oplevelser i flere MENY-butikker landet over.

Som et led i kampagnen har parterne produceret video-content fra økologiens mærkedag ØKOdag, hvor kokken og madskribenten Louisa Lorang gør danskerne klogere på økologi og dyrevelfærd, når hun med sin familie oplever glade køer, der løber græsset og sommeren i møde.

Og influent- og content-strategien er nøje tilpasset Friland Økologis primære forbrugere, lyder det fra Vizeum.

Økologi i fremmarch

Friland Økologis primære forbrugere bruger nemlig meget tid på videoindhold – særligt på de sociale kanaler, hvor samme forbrugere også gerne konsumerer indhold fra brands.

Og netop influenter kan noget helt særligt, når det kommer til at skabe tillid til et brand og til et budskab, siger Kasper Nørby Hansen, Client Manager i Vizeum:

- Det er vigtigt at matche en bestemt målgruppe med særlige værdier, behov og adfærd, og derfor har valget af influent stor betydning, når man som her tænker influenter som content creators som en del af en integreret kampagnestrategi.

Vizeum har desuden tappet ind i økologien i Danmark i forbindelse med planlægningen af kampagnen. For økologi fylder meget for danskerne generelt.

Nye tal fra Økologisk Landsforening viser således, at salget af økologiske varer er stedet med 16 procent i 2017, samt at 53 procent af forbrugerne i 2017 siger, at de foretrækker økologiske madvarer.

Kommunikerer værdier

Den store interesse for økologi gør det derfor relevant at bruge netop ØKOdagen som udgangspunkt for produktionen af indholdet til kampagne-videoerne, der versioneres til de forskellige kanaler og platforme.

- Når vi tænker integreret – fx som her ved at udvikle content på målgruppens præmisser og ved at tilpasse dette content til de enkelte kanalers brugsadfærd - kan vi se, at der sker et løft på kampagneeffekten, siger Kasper Nørby Hansen og tilføjer:

- Når vi kender målgruppens behov, værdier og adfærd, kan Friland Økologi kommunikere det helt rigtige budskab på rette tid og sted, og i den længde og format, der passer målgruppen og kanalen bedst.

Og Maria Bast, der er Marketing Manager hos Friland A/S, er rigtig godt tilfreds med kampagnen, der kører til og med uge 20:

- Med kampagnen og de kreative elementer har vi mulighed for at møde forbrugerne, hvor de er, og for at give dem en god oplevelse af Friland Økologi - og økologien i det hele taget, siger hun og tilføjer:

- Sagt på en anden måde kan vi på en engagerende og inspirerende måde kommunikere de værdier, Friland Økologi står for – både når vi møder vores kunder digitalt med en influent, i radioen, i avisen eller helt fysisk i butikkerne med VR-aktiviteterne.

Se kampagnefilmen med Louisa Lorang – og de glade sommerkøer – her.