Det Orkla-ejede KiMs har med mindre sidespring siden 1997 holdt fast i karakteren Jørgen, i et af verdens meget lange reklameuniverser.

Den kontinuitet gavner i disse år, hvor brands har svært ved at positionere sig. Endnu engang blandes partnere ind i universet, og sender Jørgen rundt i manegen og ikke mindst ud i virkeligheden. 

Sidste sommer var chips-kongen således på tur rundt i landet med festkaravanen ”Vi elsker 90’erne”, for at fejre sin 20 års fødselsdag.

Hvilket jo selvfølgeligt af Jørgen blev udlagt som hans egen festival, og hvor han lod sig hylde fra scenen, mens tusindvis af danskere sang fødselsdagssang for ham. 

Endnu et aktiverende partnerskab

I reklameserien har de overdådige fødselsdagsfester, angiveligt for lånte penge, kastet Jørgen ud i en veritabel økonomisk storm. Så partnerskab nummer to, i form af Luksusfælden fra TV3, trådte til med gode råd og vise ord. 

Det var de rigtige værter fra tv-serien, som var på besøg på chips-kongens slot, hvor de efterlod nogle værktøjer, så Jørgen kunne komme videre. Blandt andet blev han kraftigt opfordret til at søge et ekstrajob for at kunne blive gældfri. 

– Jeg var kommet ind i en ond spiral af selvmedlidenhed og benægtelse, sagde Jørgen ved den lejlighed. Han var naturligvis ikke specielt samarbejdsvillig i starten. 

Men den grandiose Jørgen er jo ikke vant til at nedtone tilstedeværelsen, så vi fik også ved den lejlighed serveret galimatias i serieform. 

Nu skal der spilles kasino i Silkeborg

Men hvad kom der ud af Partner-copywriternes pen denne gang? De gav grobrianen et kursus i cv-skrivning, og han har taget imod de nye medier som en digital native: 

– Nu ligger mit cv på det der LinkedDing, under navnet Jørgen Rex, og jeg allerede fået et nyt job. 

Således kan man i de kommende måneder se Jørgen optræde som frontfigur for et dansk kasino-selskab, Rød25 fra Silkeborg, hvilket formentlig får vittige sjæle til at mene, at han bliver i chips-branchen. 

Denne tredje partner understreger så reklameseriens reality-greb ved at sende Jørgen i et nyt ekstrajob. Naturligvis kan man følge hans jobsamtale på de to mærkers Facebooksider. 

Han er jo en reklame-celebrity

Marketingdirektør, Lars Hørlyck Christensen, fra KiMs siger: 

– Vi er kendte for at være både konsistente og nyskabende, så dette er et naturligt skridt for KiMs. Vi har investeret så meget i vores figur igennem årene, og han virker særlig godt, når han dukker op i en ny sammenhæng og gør noget uventet, samtidig er han vel det tætteste på en reklame-celebrity, som man kan komme. 

– Vi glæder os meget til at se Jørgen optræde for både KiMs, Rød 25 og måske andre i de kommende måneder. Det bliver sjovt, og det bliver virkeligt, slutter Lars Hørlyck Christensen.

KiMs er langt fra færdig med at bruge den folkekære, men også drønirriterende karakter som reklame-rambuk. Der skal jo sælges chips.

Se filmen ”Vi elsker 90’erne” her:

Og ”Jobsamtalen” her: