VM i fodbold starter i dag, og for mange er det lig med starten på en månedlang fodboldfest. Men selv den bedste fest har ofte en skyggeside.

Forventningen er, at den kommende tid vil byde på mange reklamer for betting-firmaer i reklameblokkene, og det vil være en udfordring for folk med hang til at satse penge på grønsværens helte.

Derfor har Center for Ludomani valgt at give betting-reklamerne modspil med en ny kampagne under sloganet ”Kom ud af spillet og ind i kampen”.

Bag kampagnen står Bates Y&R, der i foråret i en pitch mod fire andre bureauer, blev valgt som Centrets nye samarbejdspartner.

– Vi valgte Bates, fordi de kom med masser af rutine i kampagner med afsæt i adfærdsændring i samfundet, bl.a. for Rådet for Sikker Trafik – og fordi de helt fra start udstrålede professionalisme og entusiasme, siger Lars Hausted, forebyggelseschef for Center for Ludomani. 

– Vi har fået det bedste, man kan håbe på som ny indkøber: kreative løsninger, topklasse produkter og, undervejs, masser af værdifuld sparring på PA og PR, samt ikke mindst projektledelse i topklasse. Bates er vores bureau nu. 

Når betting er elskerinden

Kampagnen rummer bl.a. en film og kampagnesitet ”udafspilletindikampen.dk”, og Bates har valgt at fokusere på en gamblers omgivelser ved at skildre den isolation, der opstår, når man sidder klistret til en betting app på telefonen i stedet for at se kampen.

Sitet rummer således ikke bare en test, hvor folk kan få testet deres egen spilafhængighed. Pårørende kan også tage en test, hvor de igennem forskellige spørgsmål kan få afdækket om de har grund til bekymring.

Historien er, så at sige, et klassisk trekantsdrama omkring en mand og kone, hvor betting-app’en er elskerinden. Men konen er ikke imod VM i fodbold – hun synes faktisk det er en rigtig sjov fest – hun vil bare gerne have sin mand med til den.

De kreative valg bygger på et ønske om at hjælpe med at få en svær samtale i gang.

– Rigtig mange med et spilleproblem ved faktisk godt, at de har det, men går rundt og skjuler det. Venner og familie har måske fornemmelsen, men det er en svær samtale at indlede med sin partner, siger AD’er Caroline Escobar, der har været kreativ på kampagnen.

– Der er ydermere det problem, at der ikke er en entydig grænse for, hvornår man har et spilleproblem – den kan være individuel. Samtidig har det været vigtigt ikke at komme med løftede pegefingre, for de virker ikke. 

– Vi har derfor valgt en humoristisk tilgang, hvor fortællingen forhåbentlig kan hjælpe med at få samtalen i gang, for vi tror, at det at begynde at snakke om det vil være et effektivt skridt.

Der er mange farer, der lurer

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd anslår, at omkring 125.000 danskere har et problematisk forhold til spil i et eller andet omfang. Man kan ikke sætte et direkte lighedstegn mellem reklamer for bettingfirma og antallet af nye spilafhængige, men Center for Ludomani vil gerne pege på de farer, der lurer.

– Betting-reklamerne skal gøre, at du downloader app’en og kommer i gang, og du har måske endda en lille bonus med, og inden du har set dig om, er du måske for godt i gang, og det er det, vi gerne vil advare mod, slutter Lars Hausted, der er forebyggelseschef i Center for Ludomani, til DR.

Credits:

Bates-teamet bag kampagnen er:

  • Caroline Escobar
  • Clotilde Winther
  • Camilla Dam
  • Knuth
  • Thomas Brandt
  • Film-ansvarlige er:
  • Instruktør Kristian Boysen
  • Producer Line Bjerregaard