Det er ikke altid lige sjovt for mediebureauer at komme i klørene på en medieauditør, som under revisionen kan have meget skarpe meninger om, hvad værdien af deres ydelser egentligt er værd for annoncøren.

Nu er bureauernes brancheforening, Kreativitet & Kommunikation (KreaKom), så gået i luften med et sæt anbefalinger til valg af medieauditør.

- Vi er helt opmærksomme på, at kunderne i visse tilfælde kan have et legitimt ønske om at få vurderet, hvordan medieudgifterne bliver anvendt for derved at kontrollere udbyttet og effektiviteten af deres medieinvesteringer, lyder det fra Tine Aurvig-Huggenberger, direktør for KreaKom, i en pressemeddelelse.

- Men da en medieaudit som oftest er en både ressourcetung og tidskrævende opgave, forudsætter det, at medieauditøren har den rette faglighed og korrekte etiske procedurer, fortsætter hun.

Tvivlsom etik?

Baggrunden for at udsende et sæt retningslinjer på området – det har aldrig været nødvendigt før – er ifølge KreaKom tvivlsom etik i branchen.

- Desværre ser vi et voksende antal sager, hvor kunderne har gjort brug af mindre seriøse auditører, hvor etikken ikke har været på plads. Det er vores forhåbning at disse anbefalinger vil medvirke til at ændre dette forhold, således at kundernes legitime auditørbehov i fremtiden bliver dækket af seriøse auditører, siger Tine Aurvig-Huggenberger.

Du kan læse anbefalingerne herunder (PDF).