Wassim Hallal, der bl.a. er kendt for den Michelinstjerne-belønnede restaurant Frederikshøj i Aarhus, gik i mange år og drømte om at skabe den ultimative koge- og kunstbog.

Og i efteråret sendte han så sit bud på gaden: En kogebog leveret med et bord og spækket med såvel opskrifter som flotte billeder og endda otte originale litografier af kunstneren Michael Kvium til den nette pris af 25.000 kroner.

Den udkom i 100 nummererede eksemplarer. Dertil udkom den i en almindelig udgave til 500 kroner. Det vil sige uden coffee table og originale litografier.

- Nogle elementer har hele tiden været på plads. Fx idéen om, at bogen kom med et kaffebord. Jeg er vild med tanken om, at man kan have bogen stående som et bord, eller at man kan tage bordbenene af og have den stående i den flotte kasse, hvis man hellere vil det, siger han.

Andre elementer kom til hen ad vejen, Kviums litografier, ønsket om at præsentere de bedste opskrifter fra Wassims restaurant og fotografier taget af husfotograf Jesper Rais.

Narrative troldmænd

Opgaven med at binde de mange elementer sammen tilfaldt grafisk designer Søren Varming fra Punktum design i partnerskab med kreativ strateg og forfatter Morten Wilhelm Scholz, der til dagligt slår sine folder hos e-Types brand agency. Det kreative team har arbejdet sammen ved flere lejligheder tidligere.

Dertil kommer, at Søren Varming har kendt Wassim Hallal i mange år og både har designet den visuelle identitet til Wassim og nogle tidligere kogebøger.

- I en sådan proces opfatter jeg mig selv som filmklipperen, hvis opgave det er at klippe de forskellige elementer sammen og sikre et ensartet og smukt udtryk, siger Søren Varming.

Morten Wilhelm Scholz supplerer:

- Ja, selvfølgelige skulle bogen være smuk. Og der er ingen bedre end Søren til at lave en smuk bog. Men smukt er også kedeligt, hvis der ikke er noget på spil.

- Wassim stillede med et tårnhøjt ambitionsniveau samt nogle ideer og elementer af virkelig høj kvalitet. Og så var det vores job at være de narrative troldmænd, der strikker den røde tråd, binder elementerne sammen og skaber et sammenhængende værk, der også har kant, siger han.

- Vi kiggede på ambitionerne og elementerne på alle mulige måder. Og vi testede nogle helt afsindige ideer, indtil vi indså, at kernen lå i Kviums billeder, der portrætterer kokken som på den ene side gal og på den anden side genial. Denne dobbelthed gav energi til mit design og til Mortens tekster, og det rummede samtidig kernen af det, Wassim havde på hjerte, siger Søren Varming.

Fra skævert til at ramme den lige i r…

Om samarbejdet med mesterkokken siger Morten Wilhelm Scholz:

- Det var så vildt at arbejde med en person som Wassim. Wassim er en flink fyr, men han er også en, der er vant til at bestemme. Her kom han med de her gigantiske ambitioner, men havde brug for hjælp for at få det til at ske.

- Grundlæggende er Wassim en do’er og ikke en talker. Hvilket er fedt. Det er der en helt masse energi i. Men det udgjorde også en udfordring, når ambitionen nu en gang var at skrive en bog.

- Men jeg synes, vi er lykkedes med at indfri Wassims ambitioner, skabe en smuk koge- og kunstbog, der også er et spejl, som Wassim holder op foran sin egen stand. Det er der sgu da nerve i, og det gør bogen interessant, mener han.

Wassim Hallal fortæller, at han i årenes løb har forelagt ideen for flere forskellige kreative teams, der enten ikke forstod opgaven eller slet ikke kunne ramme den rigtige nerve. Til sidst faldt valget på de to kreative, selvom også det var ved at gå skævt.

- Efter et par møder præsenterede Søren og Morten et koncept, der var helt ude i skoven. Der var ingen opskrifter, men en masse om, at jeg godt kan lide at køre på cykel og nogle virkelig mærkelige tekster. Hverken jeg eller Kvium kunne se os selv i det. Jeg gav de to herrer en chance til, og bum – så ramte de den lige i røven med et stramt og smukt koncept. Det beviser bare, at selv de bedste har brug for at begå fejl. Jeg er skide glad for og stolt af bogen, slutter Wassim Hallal.

Lidt fakta om bogen:

The Limited Edition

  • Frederikshøj - Limited Edition udkommer i 100 nummererede eksemplarer.
  • Indeholder 8 stk. Michael Kvium litografier 50x34,5 cm
  • Trykt fra sten, hos Edition Copenhagen på 300 g Velin Arches bøttepapir. 2015.
  • Værket er indbundet i kernelæder, der får et smukt patina ved brug. Der medfølger en snedkereret trækasse / bord til opbevaring af værket.
  • Bogen vejer 2 kg, måler 24x30 cm, 304 sider.
  • Frederikshøj - Limited Edition forhandles eksklusivt hos Restaurant Frederikshøj i Aarhus og Galleri Nils Stærk i København
  • Vejledende pris 25.000 DKK. inkl. moms

The Open Edition

  • Frederikshøj – Open Edition forhandles hos Salling i Aalborg og Aarhus, Kristian F. Møller boghandel i Aarhus samt online-shoppen booksforcooks.dk
  • Vejledende pris 500 DKK inkl. moms.

Begge udgaver af værket Frederikshøj udkom 1. oktober, 2017.