Er buffeten egnet til en gluten-intolerant? Hvordan er internettet på værelset? Er der hæveautomat på hotellet? Og er stranden børnevenlig?

Det er blot nogle få eksempler på spørgsmål, som kan være gode at få svar på, inden man lægger sig fast på at bestille ferien, men som af og til kan være svære at få - ærlige - svar på.

Men hos rejseselskabet Apollo deler kunderne i stigende omfang oplevelser og viden med andre kunder, og det er Apollo selv, der hjælper dem i kontakt med hinanden. Det giver nemlig mere tilfredse kunder.

”Kunde til kunde er blevet vigtigere end nogensinde, og vi trækker gardinerne helt til side,” lyder budskabet fra Apollo, som for at skabe den direkte kontakt samarbejder med det sociale anmeldelsesværktøj Reevoo.com.

Her kan rejsende med Apollo via selskabets hjemmeside stille spørgsmål til andre, som tidligere har boet på det enkelte hotel. Og det bliver flittigt brugt: Alene det seneste år er der blevet stillet over 3.000 spørgsmål fra den ene Apollo-kunde til den anden.

Glenn Bisgaard, der er kommunikationschef hos Apollo, forklarer:

- Vi kan som rejseudbyder ikke lægge alle informationer om hvert enkelt hotel ind på vores hjemmeside. Og mange af de spørgsmål, som rejsende har, er meget specifikke. Derfor kan det være rart for den enkelte at kunne stille spørgsmål til andre Apollo-gæster, der har boet på det hotel, man har i kikkerten. Det er jo meget individuelt, hvad man lægger vægt på, når man skal vælge hotel.

Transparent tilgang

Selvom kunde-til-kunde-service er nyt for mange, benyttes muligheden flittigt på Apollos hjemmeside.

Enten går folk ind for at læse, hvad der er blevet skrevet om hotellet og faciliteterne som svar til tidligere spørgsmål, eller man beder selv om svar på noget, man gerne vil vide. Man kan også læse anmeldelser af hoteller og se, hvad andre Apollo-gæster skriver.

- Kunde-til-kunde-tilgangen er blevet taget imod med kyshånd fra mange af vores rejsende. Det giver en ekstra dimension til rejsen, at man kan bruge andre Apollo-gæster som vejledere og dermed få afklaret nogle af de små detaljer i forhold til ferien her og også se, hvad andre råt for usødet har sagt om et givent hotel, siger Glenn Bisgaard.

Men I kan vel bare censurere det dårlige væk?
- Nej, vi har som sagt valgt at trække gardinerne helt til side. Alle anmeldelser og kommentarer er frit tilgængelige, så alle kan se, hvad der bliver skrevet. Det er en helt transparent tilgang, og det, tror jeg, er vigtigt. Det giver gennemsigtighed for kunderne - og i øvrigt for os selv. Som udbyder bruger vi det jo også til at sikre, at vores kunder får det bedst mulige produkt.

Apollos samarbejde med Reevoo startede i 2013, og alle Apollos charterrejsende har i dag mulighed for at anmelde hotellet og ferien via et spørgeskema efter endt rejse.

I løbet af det seneste år (februar 2014 til februar 2015) er der blevet stillet over 3.000 spørgsmål, hvoraf 99 procent er blevet besvaret. Hvert tredje inden for 24 timer.

Indtil videre har mere end 50.000 rejsende med Apollo på nordisk plan takket ja til at svare på spørgsmål fra andre rejsende.