Dansk Kvindesamfund gik i sidste uge i luften med det, der ved første øjekast lignede en pornofilm med den sigende titel ”Ex-girlfriend doesn’t know I shared this”.

Det skete i samarbejde med verdens tre største pornosites: PornHub, RedTube og YouPorn, der distribuerer filmen til deres over 100 mio. daglige brugere.

Kampagnefilmen er tilknyttet kvindesamfundets #AskFirst-indsats, der skal skabe opmærksomhed om hævnporno og de voldsomme konsekvenser, den digitale uskik har for ofrene.

Hos Dansk Kvindesamfund erkender man, at filmen er et usædvanligt middel at tage i brug, men det er nødvendigt:

- Samarbejdet er indgået for at opnå kontakt til en målgruppe, som vi ikke når ud til via vores egne platforme, og som ikke nødvendigvis opsøger viden om emnet hævnporno, lyder det fra Signe Vahlun, næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund, i en pressemeddelelse.

Dansk Kvindesamfund tror på, at kampagnen vil gøre en forskel og skabe større opmærksomhed og viden om hævnporno, da filmen sender et direkte budskab til de brugere af de tre store pornosites, der trods titlen vælger at klikke på filmen.

- Vi fortsætter ufortrødent med at støtte dem, der bliver udsat for denne form for overgreb, men ønsker samtidigt at gå anderledes til værks og tale direkte til dem, der ser og deler film og billeder uden samtykke. Og dette gøres bedst ved at møde dem dér, hvor film deles, siger hun.

Gorilla Media står bag

Filmen er produceret af bureauet Gorilla Media, der tidligere har skabt virale bølgeskvulp med interessante kampagnefilm.

Ikke mindst med #JegErDansk, der har vundet priser internationalt og er i spil til to af slagsen ved årets Danish Digital Awards.

Alex Sabour, kreativ direktør og stifter af Gorilla Media, er godt tilfreds med, at der er lykkedes at få en feministisk organisation til at samarbejde med en stor pornovirksomhed om at sætte en stopper for hævnporno.

- Vi er stolte over at have været i stand til at eksekvere #AskFirst. Vi var spændte på at pitche ideen til et værelse fyldt med feminister. Deres ja beviser, at det betaler sig at tage chancer, siger Alex Sabour, der forventer, at kampagnens budskab kommer bredt ud.

Filmen kører på de tre pornosites i fjorten dage, og den bakkes op af en markant social media-indsats, så #AskFirst har potentialet til at blive en af årets helt store kampagner, når det det handler om social impact, vurderer han.

Indtil videre har filmen haft 1,3 millioner views, og kampagnefilmen har været omtalt i 40 medier verden over.

Du kan se filmen her: