Nørrebro Bryghus-kampagnen ”Smagen af 2200”, der kørte i efteråret 2015, er som beskrevet forleden en af tre danske kampagner, der er nomineret til en pris ved den europæiske del af Sabre Awards.

Det gælder i kategorien ”Community engagement”, hvor kampagnen er én af fem finalister, der er i spil til at vinde en pris, når prisoverrækkelsen løber af stablen den 23. maj i London.

Der er tale om den første større kampagne, som Nørrebro Bryghus har igangsat, siden bryggeriet åbnede i 2003.

I øvrigt også dengang med bureaupartneren RelationsPeople som rådgiver.

- Vi er stolte over at være nomineret til en af verdens største PR-priser. ”Smagen af 2200” er et godt eksempel på en kunde, der har haft modet til at tænke stort med et lille budget og afprøve nye veje i kommunikationen. Så selvom vi har udviklet og gennemført kampagnen, tilfalder den virkelige hæder Nørrebro Bryghus, siger Kristian Eiberg, administrerende direktør i RelationsPeople.

Lokal influencer-aktivering som drivkraft

Og hvorfor er kampagnen så nomineret?

Jo, den genererede bl.a. masser af positiv omtale til det københavnske bryghus for sin involvering af forbrugerne, da Nørrebro Bryghus lod det være op til københavnerne at bestemme smagen af Nørrebro – i ølform.

Som en del af kampagnen blev der lanceret tre forskellige specialøl i samarbejde med tre kendte ansigter fra lokalmiljøet; smykkedesigneren, Trine Tuxen, Masterchef-vinder og ejer af grillbaren Grisen, Umut Ra Sakarya, og bybonden, Mads Lauritsen, der står bag det grønne fællesskab TagTomat.

Herefter var det op til københavnerne at afgøre hvilken øl, der skulle kåres som ”Smagen af 2200” via bryghusets Facebook-side. 

Foruden involvering af kendte Nørrebro-personligheder blev anmelder-appen Yelp også inddraget som strategisk partner i kampagnen for at aktivere københavnerne og skabe positiv omtale af bydelen.

Kampagnen kulminerede i en kæmpe lokal gadefest, hvor der deltog knap 400 fra lokalmiljøet.

Se kampagnevideoen her:

Og disse fortælinger hjalp kampagnen på vej: