Der findes en del brands, der tør have en holdning – eller som populært kaldes i 2017: et purpose. Og så findes der dem, der rent faktisk ikke blot taler om at have et sådant, men også tør stå på mål for holdningerne i den kommercielle kommunikation.

Et godt eksempel er Budweiser, der ikke blot vil ”redde verden”, ”gøre den grøn” eller som en anden Robin Hood har sat sig for at fordele verdens goder mere ligeligt ud fra en ikke specielt velgennemtænkt strategi.

Budweiser – altså det ærkeamerikanske Anheuser-Busch InBev-brand – lader derimod  til at have smidt alle æg i samme kurv og fokuserer på de postivite effekter af indvandring i det amerikanske samfund i flere reklamer.

Det begyndte ved årets reklame-ekstravaganza – Super Bowl – hvor Bud-reklamen fortalte historien om Budweiser-stifterens ankomst til Mulighedernes Land og dennes bidrag til at skabe det samfund, der i dag møder os, når vi lander i en lufthavn på den anden side af Atlanten.

Det var (og er) naturligvis et politisk sprængfarligt tema at lade være omdrejningspunkt i brandets kommunikationsstrategi, men reaktionerne på Super Bowl-indsatsen har tydeligvis ikke været så negative, at modet til at fortsætte ud af samme spor er forduftet.

Det afspejler sig i tre ny dokumentar-lignende reklamefilm – man kan sikkert også kalde det content marketing – der spreder sig med lynets hast i disse timer.

Bag filmene står Seattle-bureauet PB&, der fortæller historierne om, hvad der sker, når dygtige mennesker kommer til et land og gør det, de elsker.

Den thailandske kok Nong Poonsukwattana er heltinden i en af filmene, mens den britiske økolog Chris Morgan og guitar-virtuosen Ayron Jones er i front for de to øvrige.

Filmene ender med taglinen #America is in your hands, og selvom de ikke eksplicit taler om de fordele, et samfund  kan opnå ved indvandring, så er pointen umulig at overse i det nuværende politiske klima over there.

Se med her: