Glemte fødselsdage, forkerte ferieminder - og hvilken-farve-har-mine-øjne-skat...?

Hånden på hjertet, derude, det er bare ikke mændenes stærke side at huske den slags - men nu kommer en ny kampagne fra Anthon Berg staklerne til undsætning.

Kampagnen, der går i luften i dag, er seneste eksekvering på ”You Can Never Be Too Generous”-platformen, som gennem de senere år har sikret Anthon Berg og brandets fire kreative samarbejdspartnere - Robert/Boisen & Like-minded, Essencius, OMD og BeOn - stribevis af kreative priser og masser af omtale, både herhjemme og internationalt.

Mange husker sikkert ”den kærlige butik” der poppede op på Strøget i København, Den generøse Julerejse, den søde kompensation for kedelige flysæder - eller senest The Valentine Experiment.

Men denne gang gælder det en ”double up” på generøsitet, for med den nye kampagne rykker Anthon Berg både tilbage på det digitale lærred og helt inde i danskernes stuer og parforhold.

Kampagnen tager udgangspunkt i, at den mandlige del af befolkningen beviseligt husker mindre godt end deres bedre halvdele, men der er ikke tale om, at de stakkels mænd bare skal ”hænges ud” - de skal have hjælp, skal de.

Bygger emotionel bro til brandet

Så selv om kampagnen primært er digital, så vil 200 danske mænd også få mulighed for at få konkret hjælp til at komme i kridthuset hos konen eller kæresten - hvis nu de er kommet til at glemme noget vigtigt. Som fx en fødselsdag. Eller en øjenfarve.

Lone Lyng Andersen, Marketing Director hos Anthon Berg, siger:

- Vi har meget ambitiøse mål for vores online tilstedeværelse, som OMD og Be On skal være med til at indfri, men 200 par får også gennem et helt år en tæt og direkte relation til vores brand.

Hvordan det?

- Helt konkret ved at 200 mænd får mulighed for fire gange på et år at modtage en ”Good Standing Kit” - en pakke med gode råd, aktiviteter og lækkerier til deres kæreste. Kittet indeholder Anthon Bergs Chocolate Treasures til fælles nydelse, og så er der fx massageolie, stearinlys, rosenblade, osv, samt gode råd til, hvordan manden bruger kittet og dermed kan glæde sin kæreste.

Og hvad er der i dét for Anthon Berg som brand?

- Det lille ”drys af stue” og den konkrete tilstedeværelse, som vi forventer vil levere en del brugergenereret SoMe-indhold som supplement til det indhold, som Robert Boisen og Essencius kreerer. Og målet er selvfølgelig ikke kun at redde de danske parforhold - men også at bygge en stærk emotionel bro til vores brand, siger Lone Lyng Andersen.

Mænd dårligst i tests

Den del af kampagnen, der handler om hjælp til mændene, eksekveres via Facebook, hvor de glemsomme herrer i bogstaveligste forstand kan anmode om hjælp til at komme i kridthuset.

Det sker via en film som Robert/Boisen & Like-minded har skabt, med instruktør Martin Høgsted fra Danish Dynamite ved roret.

Og det er ikke bare for sjov: Mænd er faktisk dårligere til at huske end kvinder.

- Mænd er ifølge flere studier generelt dårligere til at huske end kvinder. Forskellen mellem mænd og kvinder viser sig i otte ud af ni hukommelsestests, som bruges af psykologer og hjerneforskere, siger Albert Gjedde, der er professor i neurobiologi og farmakologi ved Københavns Universitet

Mænds hjerner er - modsat hvad de ofte selv hævder - heller ikke større end kvinders, bortset fra hvad der lige afgøres af højden. Faktisk har et studie vist, at en central del af hjernen, hippocampus, er mindre hos manden end hos kvinden, når man måler den justerede volumen, HVa (adjusted hippocampal volume).

Og hippocampus har netop betydning for bl.a. hukommelsen.

Så selv om d’herrer kan have de bedste intentioner om at gøre noget særligt for kæresten, så går det ofte i glemmebogen igen.

Kom nu mand, du vil jo gerne

En undersøgelse foretaget af YouGov for Anthon Berg viser fx, at næsten hver anden mand (42 procent) ikke får gjort noget særligt for deres kæreste på deres bryllupsdag/kærestedag, og hver femte mand får ikke påskønnet kæresten på hendes fødselsdag.

- Vi ved, at fire ud af fem mænd jævnligt eller ofte tænker på at påskønne kæresten med søde ord, et langt kram eller en lille gave. Men for næsten hver anden mand bliver det ikke til noget, så hver tredje danske kvinde må ”nøjes”. Og det er det, vi nu vil lave om på, siger Lone Lyng Andersen, der tilføjer, at ”Good Standing Kittet" - og analysens resultater - skal hjælpe til med at sikre, at mændene ikke bare bruger de videnskabelige beviser som undskyldning for ikke at gøre noget.  

- På bedste generøse vis hjælper vi ikke bare de 200 par, der faktisk vinder et års ”Good Standing”. Vi har samlet fakta ind til alles fordel. Vores analyse har fx vist, at 40 procent af de danske kvinder kan leve højt på en påskønnelse fra kæresten i flere dage. Og vi kan afsløre, at det ikke behøver koste en formue eller kræve timelang planlægning at vise sin kæreste, at man holder af hende, slutter Lone Lyng Andersen.

Se filmen her.