Næppe har bølgerne lagt sig efter kvindernes internationale dag, før mændene er tilbage på scenen igen. Så værsgo - mine damer og herrer - Cloetta Skipper’s Pipes og reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded præsenterer: Kampagnen for lakridspiben, der giver manden hans pondus tilbage.

Og lad os da bare se det i øjnene, piger: Der er jo ikke noget som en mand med en stor pibe. Og i øvrigt er piben og piberygning jo også historisk set blevet forbundet med maskulin autoritet.

Albert Einstein blev ofte portrætteret med en pibe, ligesom store politikere, meningsdannere og forskere i 1960’erne og 1970’erne altid blev set med en pibe i munden.

Og med serier som Mad Men, hvor alkohol og tobak udgør bunden af kostpyramiden for den moderne mand, er vi igen blevet opmærksomme på, hvordan piben på magisk vis tilføjer manden både klasse og karisma.

Hos Cloetta kan de godt lide den klassiske talemåde om, at mænd med piber altid har ret, og netop det greb har dannet grundlag for kampagnen udviklet af Robert/Boisen & Like-minded.

Den ultimative accessory

Og der bliver smurt rigtig tykt på i kampagnen, der lægger en herlig ironisk distance til det klassiske, maskuline selvbillede.

- I  filmen ser man, hvordan fokus helt naturligt flyttes over på manden, når han får en XL Skipper’s Pipe i munden. Han får pondus og autoritet og forsvinder ikke længere i baggrunden. Det er XL piben, der gør hele forskellen, siger marketing manager Marie Lykke Jensen fra Cloetta.

Filmen positionerer den klassiske lakridspibe som den ultimative accessory for den moderne mand som erstatning for tobakspiben, der dominerede tidligere generationer.

- Højt humør, lakridspibens ikoniske form og ikke mindst vores egne selvbilleder har altid været en bærende del af Skipper’s Pipe-brandet. Vi ved fra bl.a. sociale medier, at vores forbrugere elsker brandet, netop fordi det er humoristisk, og derfor er vi sikre på, at kampagnens tone of voice og  filmens lidt overdrevne stilistiske udtryk får smilet frem hos folk, siger Marie Lykke Jensen.

Filmen bliver vist i biografer og på sociale medier landet over i næste uge med.

Se filmen her.