Da Carlsberg UK lancerede sin 150 millioner kroner integrerede marketingkampagne ”The Danish Way” sidste år, var målet at genoplive og repositionere Carlsberg og Carlsberg Export i Storbritannien.

Men kampagnen gjorde mere end det. ”The Danish Way” og hovedpersonen, skuespilleren Mads Mikkelsen, der spillede rollen som en moderne dansk filosof, tog de fleste af Carlsbergs markeder med storm.

Kampagnen afspejler Carlsbergs historie og danske herkomst, den er nu blevet genopfrisket. Denne gang filosoferer Mads Mikkelsen over danskernes tradition for at dele, når han endnu engang cykler gennem gader og stræder i Danmark. Cykelturen slutter denne gang i Nyhavn, hvor han får et glas af den nye Carlsberg 1883.

Lanceringen af ​​Carlsberg 1883 markerer et af de store gennembrud i ølhistorien. Det var i 1883, at Carlsberg Laboratoriet dyrkede verdens første såkaldte ”rene gær” og senere delte den med andre bryggerier, således at resten af verden kunne brygge øl af samme høje kvalitet som Carlsberg.

Den vigtigste milepæl i Carlsbergs historie

Carlsberg 1883 er resultatet af et forskningsprojekt, der blev indledt af Carlsberg Laboratorium. Den er brygget på den rene gær, der blev udvundet fra en original levende prøve, som overlevede 133 år i en Carlsberg-flaske.

Den flaske med den oprindelse gær blev fundet i bryggeriets gamle kældre, og den er baseret på samme opskrift som Carlsberg anvendte i 1883.

– Mads gjorde det virkelig godt i den første film. Og med Mads som frontfigur for vores Carlsberg 1883 kampagne, får vi den helt rigtige profil til at fortælle Carlsbergs historie og danskernes kendetegn, siger Jeppe Boel, Marketing Manager, Carlsberg Danmark.

– Mads er en internationalt kendt skuespiller, dygtig til sit håndværk, men vigtigst af alt så er han dansk, og han kender Carlsbergs historie og vores tradition for at dele med samfundet. Han ved også, hvor tæt forbundet Carlsberg er med danskerne og Danmark.

– Vi lancerer Carlsberg 1883 først og fremmest, fordi vi synes, alle skal have lov til at smage den, men også fordi øllen repræsenterer måske den vigtigste milepæl i Carlsbergs historie.

– Meget få troede, at det var muligt at brygge Carlsberg 1883, men vi lykkedes sammen med forskerne fra Carlsberg Laboratoriet og Carlsbergs brygmestre. Med Carlsberg 1883 smager du på historien, og den smager godt. Vi glæder os over at kunne dele den med danskerne, slutter Jeppe Boel.

Carlsberg har igen samarbejdet med Fold7 på den nye ”Sharing - Carlsberg 1883” film, og mediebureau er PHD.

Se filmen her: 

Warner Bros dokumentar om Carlsberg 1883 kan ses her: