B&O’s hippe lillesøster, B&O Play, har på fem år formået at slå sit brand effektivt fast i knolden på de yngre generationer – uden at give afkald på storesøsters notorisk klassiske dyder som kvalitet og design.

Og det virker: Salget af B&O Play-produkter er ifølge den seneste kvartalsrapport steget med 27 procent siden sidste år, så nu hædres brandet med HBH Fondens markedsføringspris, der overrækkes på CBS i dag.

HBH Fonden uddeler hvert år i samarbejde med CBS markedsføringsprisen på 50.000 kroner til en dansk virksomhed, som har udmærket sig inden for markedsføring, og i år er det altså B&O Plays målrettede marketing-fokus på livsstil og skæve partnerskaber, der anerkendes.

Blandt de mange aktiviteter kan nævnes podcast, magasin og lydinstallationer på Museum of Modern Art i New York (MoMA), ”lyttestation” med Beoplay-høretelefoner, som hang ned fra et egetræ ved den fynske festival Heartland på Egeskov Slot - og ikke mindst et utraditionelt samarbejde med bryggeriet Mikkeller.

Bryggeriet sænkede således tidligere i år den bærbare højttaler Beoplay A1 ned i fermenteringstankene og skruede op for musikken gennem den tre uger lange gæringsproces for at ”spille musik ind i øllet”. Resultat: En herlig IPA med titlen Beobrew.

Klar anerkendelse

Lektor Mogens Bjerre fra Institut for Afsætning ved CBS og HBH fondens bestyrelse har været med til at udpege vinderen, og han siger til CBS.dk:

- B&O Play har med sine transportable produkter formået at fange et nyt og yngre segment. Det handler om at nyde lyd på farten, men samtidig at fastholde design og kvalitet, som er kernen i det hæderkronede brand B&O. Trods den højere pris er det med lækkerheden i produktet lykkedes at skabe et eftertragtet produkt, som målgruppen vil spare sammen til.

Med prisen følger 50.000 kroner – plus en aftale om at CBS-studerende kan skrive speciale om virksomheden – og Anton Greiffenberg, der er Global PR & Communication Manager hos B&O Play er naturligt nok glad for æren:

- Vi er super stolte. Det er en klar anerkendelse af vores arbejde, siger han til CBS.dk.

Prisen overrækkes på CBS torsdag eftermiddag, hvor Anton Greiffenberg desuden uddyber specialetemaerne til de studerende, der gerne vil skrive om B&O Play:  Social Media-strategi, costumer engagement og Corporate Social Responsibility.